Aanpak knooppunt in gevaar door stikstof

HOEVELAKEN – Het is nog maar de vraag wanneer de schop in de grond kan voor de reconstructie van knooppunt Hoevelaken. Minister Cora van Nieuwenhuizen moet namelijk alsnog op zoek naar extra ‘stikstofruimte’ om het grote infraproject mogelijk te maken.

Dat blijkt uit een recente Kamerbrief. Vorig jaar werd nog gedacht dat de verlaging van de maximumsnelheid in Nederland genoeg stikstofruimte zou bieden om zeven grote fileknelpunten, waaronder knooppunt Hoevelaken, aan te pakken. Dat blijkt echter niet het geval te zijn.Eén van de boosdoeners daarbij is de politieke afspraak dat als er in een regio te weinig stikstofruimte is voor alle projecten, woningbouw voor werk aan de weg gaat. Door die afspraak blijft er minder stikstofruimte over voor de aanpak van de files rond Hoevelaken.

Alternatieve oplossingen
De minister gaat nu op zoek naar alternatieve oplossingen om de aanpak van het knooppunt mogelijk te maken. Ze denkt daarbij bijvoorbeeld aan extern salderen. Daarbij wordt stikstofuitstoot ergens anders in het land afgebouwd, waardoor er ruimte vrijkomt voor bouwprojecten. Ook kijkt ze met de provincie Gelderland en Staatsbosbeheer naar mogelijkheden om nieuwe natuur aan te leggen.

De aanpak van knooppunt Hoevelaken is een langgekoesterde wens van onder meer het (regionale) bedrijfsleven. Stilstaand verkeer op de A1 en A28 levert jaarlijks een miljoenenstrop op. De komende jaren moet het klaverblad met de krappe bochten bij Hoevelaken plaatsmaken voor een nieuw knooppunt met ruimere verbindingswegen. Ook de A1 en A28 worden verbreed, zodat het verkeer op het knooppunt straks beter doorstroomt. Op dit moment is het aantal files bij Hoevelaken beperkt, doordat veel mensen thuiswerken.

Geplaatst op: 20-10-2020