40% van het mkb heeft last van cybercrime

NIJKERK – 40% van het mkb heeft last van cybercrime. Dat zei Paul Verhoef (van het bedrijf Datect) tijdens een bijeenkomst van de BHN.

“Laat je niet gek maken!”, hield Verhoef zijn toehoorders voor. Ondernemers kunnen zelf veel doen om cybercrime te voorkomen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen, dat de software up-to-date is en door altijd met tweestapsverificatie in te laten loggen. Verhoef had meer tips, maar ging voornamelijk in op cybercrime; bijvoorbeeld waarom cybercriminelen actief zijn. Natuurlijk om geldelijk gewin, of om te spioneren, of om de boel te ontwrichten. De gemiddelde bedrijfsschade van een cybercrime-geval is zo’n 300.000 euro. Toch hebben heel veel ondernemers geen cyberverzekering afgesloten, aldus Verhoef. Daar zouden ze meer over na moeten denken, vond hij, want 70% van de aanvallen begint door een menselijke fout (dikwijls een stommiteit) binnen de organisatie, waardoor de digitale deur voor criminelen open gaat. Hij raadde ook aan van informatiebeveiliging geen ‘project’ te maken. “Je moet er altijd aandacht voor hebben!”

Bron: Nijkerk Nieuws | Ely Hackman
Foto: Arjen Gerritsma