26 miljoen steun voor Nijkerkse bedrijven

NIJKERK – Eén op de twaalf ondernemers in de gemeente Nijkerk vroeg dit voorjaar noodsteun aan bij de overheid om lonen van werkgevers door te betalen. In totaal deden 446 bedrijven een beroep op de eerste NOW-regeling. De totale steun kwam uit op 26,8 miljoen euro, gemiddeld ontvingen werkgevers ruim 60.000 euro.

Dat blijkt uit een overzicht dat het UWV heeft vrijgegeven. De meeste steun ging naar uitzendbureau Covebo en haar dochterondernemingen Covebo Productie en Logistiek en Covebo Bouw en Techniek. De drie bedrijven – die veel werknemers leveren aan regionale bedrijven – ontvingen samen ruim 5,5 miljoen euro.

Ook andere grote werkgevers uit Nijkerk zoals Bronswerk Heat Transfer (931.101 euro) en Damen Dredging Equipment (275.226 euro) en foodbedrijven zoals Ebo van den Bor (798.771 euro) en horecagroothandel Asiatico (543.537 euro) vroegen significante steunbedragen aan.

Aanvragen per plaats

Het grootste deel van alle steunaanvragen (319) werd gedaan door bedrijven uit Nijkerk, dat ook verreweg de meeste vestigingen telt. Uit Hoevelaken klopten 89 bedrijven aan bij de overheid voor loondoorbetaling. Daar kwamen de grootste aanvragen van retail-serviceorganisatie Euretco (1.426.353 euro) en payroll- en hr-dienstverlener Blue Services Technicians (1.148.850 euro). In Nijkerkerveen deden veel pluimvee- en poeliersbedrijven een beroep op de NOW-regeling.

Nog niet definitief

De cijfers gaan over de NOW 1.0. Deze tijdelijke steunmaatregel kon tot 1 juni aangevraagd worden. Werkgevers kregen via de regeling een (groot) deel van hun loonkosten vergoed als ze door de coronacrisis minimaal 20% minder omzet verwachtten in de maanden april, maart en mei. Zo konden ze medewerkers in dienst houden die ze anders hadden moeten ontslaan. Het UWV beoordeelt later nog of de omzet inderdaad gedaald is zoals bedrijven zelf hebben ingeschat, waarna een eindafrekening plaatsvindt.

Inmiddels is er een nieuwe steunregeling: de NOW 2.0. Die kon tot 31 augustus aangevraagd worden. Bij de NOW 2.0 is niet langer sprake van een ontslagboete, waardoor bedrijven kunnen inspelen op veranderende economische omstandigheden. Het is nog niet bekend hoeveel bedrijven uit de gemeente Nijkerk gebruik gemaakt hebben van deze regeling.

Geplaatst op: 10-09-2020