NOV voortvarend bezig

De NOV (Nijkerkse OndermemersVereniging) doorbrak maandag 31 oktober een traditie en er viel meer op.

Ooit vergaderde de 60 jarige NOV in de Salentein. Daarna is er jaren vergaderd in De Schakel, maar ook daar is een einde aan gekomen.Er wordt nu bij NOVleden vergaderd, die een horeca-onderneming hebben. Als eerste bij de Dolle Joncker.

Bestuurswisselingen

Niet toevallig, want eigenaar Martijn van Essen ging deze avond in het bestuur zitten. Hij gaat de PR doen en neemt die taak over van de afgetreden Henry Hamstra. Die zat vanaf 2002 al in het bestuur van de NOV. Lang dus en dat kan niet van een ander afgetreden bestuurslid gezegd worden: Friso Berghuis. Hij kwam, zag en ging weer. Niet, omdat hij niet verder wilde. Hij kon gewoon niet verder en moest tegen zijn zin deze beslissing nemen. Het bestuur van de NOV vond dat jammer, maar begreep het wel.

Najaarsactie

Van Essen kwam meteen met een plan: een najaarsactie. In de laatste weken van het jaar kunnen mensen stempels sparen om die vervolgens in januari en februari in te leveren bij een deelnemende horeca-onderneming. Daar kan met korting genoten worden van wat er op de kaart staat. In maart worden er dan ook nog 10 mooie prijzen verloot. Het idee moet nog verder uitgewerkt worden. Binnenkort wordt er een klap op gegeven.

Ons Niekark

Een bekende kreet, maar binnenkort ook een app. Het is de opvolger van “de Lokaler”, die nooit echt een succes is geworden. Voor ondernemers in de binnenstad interessant, omdat met behulp van beacontechnoligie (zie verderop in dit bericht) veel data over het winkelend publieke verkregen kan worden. Maar ook voor de klant zijn er voordelen, zoals coupons, die drie maanden geldig blijven, online betaling en notificaties bij evenementen. Vanwege dat laatste wordt samenwerking met “Uit in Nijkerk” gezocht.

Jos Burgers

2016-10-31 nov aantrekkelijk nijkerk 03

Wie is Jos Burgers zult u zeggen, niet een naam die bijzonder opvalt. De naam niet, de man wel. In een verhaal van een kleine twee uur schudde hij zijn toehoorders, bijna allemaal ondernemers – wakker. Op zijn website zegt hij, dat humor een sterk wapen van hem is en dat klopt. Hij begon met de opmerking, dat zijn managementboeken goed verkopen. “Omdat ze dun zijn.  Alleen worden ze niet gelezen, want managers lezen niet. Ik kom dus eigenlijk toelichten, wat niemand leest.”

Hij maakte een metafoor met een weiland. Het gras, dat zijn de klanten. Ondernemers zijn koeien op zoek naar gras. Koeien grazen en zijn kuddedieren. Ze gaan allemaal bij elkaar staan. Daar is vanzelf het minste gras. Als winkelier moet je dus zo slim zijn om op een ander stuk van die wei te gaan staan grazen: Gras in overvloed.

Vervolgens gaf hij allerlei voorbeelden, die duidelijk maakten, dat je moet samenwerken zonder al teveel kinnesinne. Burgers: “Dan kom je verder. Die dingen samen, in plaats van denken in problemen”en hij onderbouwde die stellingen met een aantal leuke voorbeelden. Bijvoorbeeld een restauranthouder, wiens zaak dikwijls vol is. Hij biedt gasten, die tevergeefs – want vol – komen een gratis drankje aan en heeft bovendien de menukaarten van drie collega’s klaar liggen. Besluiten de gasten naar een van die drie te gaan, dan reserveert hij daar al vast een tafeltje voor ze.

Hij riep de zaal op de verwachting van klanten te overtreffen. “We barsten van de gewoontes”, maar hebben meestal niet als gewoonte de verwachting van de klant te overtreffen.

Voor ondernemers een wijze les, op humoristische manier gebracht. Het was de eerste inspiratie-avond van de NOV in samenwerking met “aantrekkelijk Nijkerk”. De bedoeling is,dat er meer van deze inspirerende avonden volgen.

2016-10-31 nov aantrekkelijk nijkerk 29

Over Beacontechnologie

iBeacons zijn de perfecte manier om de online en offline wereld samen te brengen. Beter toepasbaar dan bestaande vergelijkbare technologie (NFC) en al mogelijk bij een groeiend aantal smartphonegebruikers.

Wat is iBeacon
De termen rondom iBeacon vliegen je om de oren, maar drie termen zijn van belang: iBeacon, NFC en BLE. Om te beginnen met iBeacon: het is een merknaam, zoals HEMA of Heineken. Maar een naam die waarschijnlijk in onze algemene woordenschat als generieke naam terecht zal komen, zoals aspirine, chocomel en googelen. iBeacon is een nieuwe technologie ontwikkeld door Apple, die al standaard zit op ieder iOS7-apparaat.

iBeacon breidt de functionaliteit van Location Services op je iOS7-apparaat uit. Locatiediensten bestaan uit applicaties als Maps, Camera, Safari en diverse andere apps die informatie ontlenen aan GPS of Wi-Fi om je positie te bepalen. Op deze manier kan Safari restaurants aanbevelen in je omgeving en nemen sociale media je locatie mee in een update. Location Services zet je overigens uit via Instellingen / Privacy / Location Services, hier kun je het ook per app instellen.

Andere toepassingen van iBeacons
Niet alleen de communicatie en betalingen worden verbeterd met iBeacon, maar ook de gehele klantreis. Het systeem van Apple kan een gebruiker begroeten op hun apparaat als ze een winkel binnenlopen, klanten door de winkel begeleiden met een gepersonaliseerde lay-out, productinformatie en promoties laten zien en zonder een wachtrij (of iets in te tikken) ook te laten betalen.

iBeacons worden nu gebruikt in Amerikaanse bars en coffeeshops om klanten toegang te geven tot digitale magazines. Het in Londen gevestigde Bar Kick geeft automatisch toegang tot hun literatuur zodra een klant binnenwandelt, waarna de toegang weer wordt geblokkeerd als ze vertrekken, met een aanbod voor een proefabonnement voor dat specifieke magazine.

Overal iBeacons
Met alle mogelijkheden en voordelen ten opzichte van NFC, mag je verwachten dat iBeacons een massale impact gaan maken. Om de eenvoudige reden dat er al een geschatte 170 – 190 miljoen iOS-apparaten zijn. Het installeren van een aparte app en mogelijke privacyvraagstukken zijn de enige drempels momenteel, maar bij BLE-technologie bepaalt de gebruiker zelf welke data worden gedeeld en vanaf iOS7.1 communiceert iBeacon ook met afgesloten apps.

Voor marketeers biedt iBeacons de mogelijkheid om een meer gerichte boodschap te communiceren, die rekening houdt met de context, de locatie, het gedrag van de gebruiker en het gebruikersprofiel. De hogere relevantie op het juiste moment in de customer journey zal zorgen voor meer conversie. Retailers krijgen nieuwe mogelijkheden om gerichter producten aan te bieden met exclusieve in-store aanbiedingen en kortingen.

bron: artikel van Thomas Lapperre over iBeacons op Emerce

bijdrage-van-nijkernieuwsnlt

Geplaatst op: 31-10-2016

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.