Platform Binnenstad Nijkerk genomineerd voor Samen Sterker Fonds

Vijf regionale projecten die bijdragen aan economische vitaliteit, duurzaamheid en/of leefbaarheid verdelen in november een bedrag van € 50.000,-. uit hett Rabobank Samen Sterker Fonds. Voor de gemeente Nijkerk is het platform Binnenstad Nijkerk genomineerd.

Platform Binnenstad Nijkerk

Het platform maakt de binnenstad van Nijkerk nog aantrekkelijker voor bezoekers en bewoners. Een kloppend economisch hart, verleidelijk om te komen winkelen. Een levendige en gezellige plek, waar je uitstekend woont of gewoon graag bent. Om dat te bereiken slaan inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en belangenorganisaties de handen ineen. Met de concrete uitwerking van een gezamenlijke visie en bijbehorend plan geven zij een impuls aan een vitale en karakteristieke binnenstad.

De concurrenten

Brasserie De Haven
Met brasserie De Haven (Gemeente Bunschoten) realiseert het zorgcentrum De Haven een laagdrempelige verbindende en gezellige ontmoetingsplek voor bewoners, bezoekers en medewerkers. In de brasserie werken mensen met een verstandelijke beperking. Een plek waar je je thuis en veilig voelt, je elkaar ontmoet en (mee)genieten van contact, aandacht, welzijnsactiviteiten en lekker eten en drinken.

Ermelo Centraal
Ermelo Centraal (Gemeente Ermelo) heeft als doel het NS-station Ermelo en de directe stationsomgeving om te vormen tot een dynamische plek waar werken, leren, reizen en recreëren samenkomen. Ermelo Centraal bouwt aan een inclusieve samenleving waarin ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt volwaardig deelnemer zijn. Ermelo Centraal toont de synergie die ontstaat wanneer lokale ondernemers en zorginstellingen de handen ineenslaan.

Endura
Endura (Gemeente Harderwijk) is dé lokale energiecoöperatie in oprichting voor inwoners en bedrijven in Harderwijk en Hierden. Samen met haar leden neemt Endura de verantwoordelijkheid om energieverbruik in de regio te verduurzamen en te verminderen. Met als doel: Het waarborgen van een duurzaam leefbare wereld voor komende generaties. Endura werkt waar mogelijk met lokale aanbieders, wat ook het ondernemersklimaat in de regio een boost geeft!

OnuitPutte(n)lijk Duurzaam
OnuitPutte(n)lijk Duurzaam (Gemeente Putten) is een gebiedsplatform van ondernemers, maatschappelijke organisaties en de gemeente. Het platform werkt aan concrete initiatieven voor de verduurzaming van gemeente Putten. De deelnemende organisaties kijken hierbij naar de eigen organisaties onder het bekende motto ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’ en ontwerpen samen concrete acties voor verduurzaming in de gemeente. Het uiteindelijke doel: Het verminderen van het energieverbruik en daarmee de CO2 voetafdruk, het vergroten van de bewustwording en het verhogen van het maatschappelijk rendement. OnuitPutte(n)lijk Duurzaam : aanjager voor verduurzaming in de regio.

Wat is het Samen Sterker Fonds?

Rabobank geeft ieder jaar een deel van haar winst terug aan de samenleving, onder meer via het Samen Sterker Fonds. Het doel van dit fonds is om welvaart en welzijn in de regio te versterken. Dit jaar stelt het fonds een bedrag van € 50.000,- beschikbaar, dat verdeeld wordt onder vijf projecten, uit iedere gemeente één. Ieder initiatief ontvangt een bedrag uit het fonds, dat kan oplopen tot € 22.500,- voor het beste project.

Hoe wordt de winnaar bepaald?

Het oordeel van een vakjury, met hierin de vijf burgemeesters en de directievoorzitter van Rabobank Randmeren bepaalt 50% van het eindresultaat. Daarnaast ontvangen de leden van de bank in november een oproep om op hun favoriete project te stemmen (20%). De initiatieven voeren campagne via Facebook om zoveel mogelijk likes te vergaren (20%). En tot slot hebben de gasten tijden de finaleavond een stem (10%).

Wat en wanneer?

Deze week werd bekend welke vijf initiatieven de gemeenten gaan vertegenwoordigen. De Facebookactie start medio oktober en de stemronde voor leden begin november. Op 30 november vindt de spetterende finaleavond van het Samen Sterker Fonds plaats in het Hart van Holland te Nijkerk. Hier presenteren de genomineerden hun plan voor de vakjury en vindt ook de prijsuitreiking plaats.

bijdrage-van-nijkernieuwsnlt

Geplaatst op: 07-10-2016