Zorg en inkomen: hoe zit dat als je zzp’er bent? (column)

Als je voor je zelf begint komt er veel op je af. Hoe zit het eigenlijk met je zorgverzekering? En wat als je door ziekte of een ongeval tijdelijk niet kunt werken?

Verplichte zorgverzekering
Je bent net als alle Nederlanders verplicht om een basiszorgverzekering af te sluiten. Als je uit loondienst komt, kun je je huidige zorgverzekering gewoon voortzetten. Als zzp’er betaal je niet alleen premie voor je verzekering, maar ook een inkomensafhankelijke bijdrage voor je zorgverzekering.

Ziektekosten en verlies van inkomen
Als je door een ziekte of ongeval medische kosten maakt, betaalt je zorgverzekering die meestal. Kun je door ziekte of ongeval tijdelijk niet werken? Dan heb je geen inkomen. Je bent hier als zzp’er niet standaard voor verzekerd en komt ook niet in aanmerking voor een uitkering. Goed dus om na te denken hoe je dat risico wilt managen.

Verzekerd blijven via het UWV
Start je als zzp’er vanuit een baan in loondienst? Dan kan het aantrekkelijk zijn om vrijwillig bij het UWV verzekerd te blijven. Er wordt bij het UWV soepeler omgegaan met de acceptatieregels. Deze verzekering moet je binnen dertien weken na beëindiging van de arbeidsovereenkomst afsluiten. Vraag het UWV naar de mogelijkheden voordat je van start gaat.

Verzekeren en het broodfonds
Je kunt je ook aansluiten bij een broodfonds. Dat is een groep ondernemers die samen een buffer bij elkaar sparen. Wordt één van hen arbeidsongeschikt door ziekte of ongeval, dan betalen de anderen hem of haar een vooraf afgesproken bedrag per maand. Maximaal voor een periode van twee jaar en pas als je voor 50% of meer niet kunt werken.Verzekeren kan ook een prima oplossing bieden. Afhankelijk van je eigen wensen, behoefte en financiële mogelijkheden is er altijd een betaalbare verzekering te regelen. Misschien niet 100% dekkend, maar het is altijd beter iets geregeld te hebben, dan niets. De premie voor deze verzekering is bovendien volledig fiscaal aftrekbaar. Een inkomensadviseur kan je hier goed mee helpen.

Leendert Verduin is vestigingsmanager bij Univé Nijkerk. Vragen? Bel met 088-1815000 of stuur een mail naar leendert.verduin@unive.nl

Geplaatst op: 08-05-2017