Zo splits je een woonwinkelpand

Heb je een woonwinkelpand op het oog waarvan je het woongedeelte wilt gaan verhuren? Of woon je nu boven je winkel en wil je verhuizen of de zaak verkopen? Dan is het slim om je pand officieel te splitsen. Ik leg je uit wat daarbij komt kijken.

Voordat ik begin, wil ik je eerst even wijzen op de voordelen van zo’n woonwinkelpand. Als winkelier is het natuurlijk handig dat je snel kunt schakelen tussen werk en privé. Rustig thuis lunchen, ‘s avonds nog even iets opzoeken, controleren waarom het alarm afgaat; dat gaat allemaal net even makkelijker als je alleen de trap op en af hoeft te lopen. Ook als je niet zelf boven je zaak wilt wonen, is een woonwinkelpand een aantrekkelijke koop. Appartementen in het centrum – dicht bij alle voorzieningen – zijn namelijk gewild. Je vindt dus doorgaans makkelijk huurders en kunt een prima rendement behalen.

In één hand
Over het algemeen koop je zo’n pand in één hand. Dat betekent dat de winkel en woning juridisch gezien bij elkaar horen. Praktisch gezien heeft dat verder geen gevolgen. Je mag gewoon zelf bepalen hoe je de ruimtes gebruikt. Geen probleem dus als je zelf alleen de winkelruimte gebruikt en de bovenwoning verhuurt. Of als je na je bedrijfssluiting boven de winkel blijft wonen en een nieuwe ondernemer zoekt die jouw winkelruimte gaat huren.

Eigendom splitsen
Wil je de woonruimte of de winkelruimte los van elkaar verkopen? Dan verandert de situatie en moet je het eigendom splitsen in zelfstandige eenheden. Dat houdt in dat je moet zorgen dat allebei de ruimtes een eigen entree vanaf de straat hebben. Verder regel je de juridische splitsing. Daarvoor heb je onder meer een splitsingstekening, een rapport met daarin de taxatiewaarde en onderhoudsstaat van de winkel en de woning, en een splitsingsakte van de notaris nodig.

Adviseren en taxeren
Behoorlijk wat regelwerk dus. Daarin staan wij naast je. We denken met je mee, helpen je bij het vinden van een huurder en het taxeren van de ruimtes. En wij hebben uiteraard goede contacten met notarissen en fiscalisten die je kunnen helpen bij de juridische en fiscale afhandeling van een splitsing.

Ben van de Velde is bedrijfsmakelaar en zakelijk taxateur bij Domicilie Makelaars in Nijkerk.

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 26-10-2017