Zo ontwikkelt de vastgoedmarkt zich

De economie trekt volop aan en dat is ook merkbaar op de vastgoedmarkt. Benieuwd hoe de vraag naar kantoren en bedrijfsuimtes zich ontwikkelt? Ik neem je graag mee!

Laten we beginnen bij het landelijke beeld. In 2016 namen ondernemers in de bouw, handel, industrie en logistiek voor 6,1 miljoen m² aan bedrijfsruimte op. Dat is 5% meer dan het jaar ervoor. Opvallend detail? Kopen wint aan populariteit, het aantal huurtranssacties daalde juist.
Ondernemers betaalden gemiddeld iets minder dan 50 euro per m² voor een bestaande bedrijfshal. Voor een nieuwbouwvariant lag de gemiddelde huurprijs op 58 euro per m². Dat is exclusief incentives, maar door het aantrekken van de markt werden die vorig jaar minder gegeven.
Dan de kantorenmarkt. Ook daar hebben we het diepste dal achter ons. Vorig jaar werd er ruim 1,1 miljoen m² kantoorruimte verhuurd of verkocht. Bovendien werden er veel oude kantoren omgebouwd of gesloopt. Hierdoor daalde de leegstand naar 15,9% procent. Nog altijd fors, maar we zijn op de goede weg. Benieuwd wat er gemiddeld per m² betaald werd? Dan kom je uit op een bedrag van 130 euro.

Hoogste tijd om te switchen naar het lokale beeld. Als bedrijfsmakelaar merken we dat ook in de gemeente Nijkerk de economie flink aantrekt. In gesprekken met ondernemers merk ik dat ze langzamerhand tegen de grenzen van hun capaciteit aan lopen. De lege kamers zijn gevuld, elk hoekje van het bedrijfspand is weer in gebruik. De vraag naar kavels, kantoorruimte en bedrijfshallen neemt dan ook toe.

De stap naar een groter bedrijfspand of een andere locatie? Die blijft vaak spannend. Dat snap ik goed. Het gaat vaak om flinke investeringen. Toch zou ik je als ondernemer adviseren om niet te lang te wachten. De markt bevindt zich namelijk op een kantelpunt. Je hebt nu nog volop keuze in panden en locaties en de meterprijzen zijn relatief aantrekkelijk. Als de economie verder aantrekt, zul je zien dat net als op de woningmarkt de spoeling dunner wordt en dat de meterprijzen weer langzaam zullen stijgen.

Ik snap dat het pleidooi om nu te huren of te kopen verdacht klinkt uit de mond van een bedrijfsmakelaar. Ik verwacht ook niet dat je blind op mijn advies afgaat. Wat ik je wel wil meegeven is dit: als je de keuze voor je uit schuift, is dat ook een keuze.

Mocht je er behoefte aan hebben om een keertje te sparren over de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf in de gemeente Nijkerk? Dan weet je me te vinden!

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 22-06-2017