Wethouder Patricia van Loozen: ‘Samen kunnen we veel’

Onlangs heeft de dialooggroep Economie en Bedrijfsomgeving haar visie op de Nijkerkse economie gepresenteerd. Voor mij als wethouder was het best spannend om niet zelf met ideeën te komen, maar inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden de ruimte te geven. Ik moest loslaten in vertrouwen, maar dat vertrouwen is volledig waargemaakt.

Ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van deze groep. Ondernemers, inwoners en andere belanghebbenden die met hun voeten stevig op de grond staan. Ik ben erg enthousiast over hun visie. De aandacht voor de circulaire economie, het belang van een inclusieve arbeidsmarkt, het laten horen van succesverhalen, minder regelgeving; er zitten zoveel waardevolle elementen in.

Verbindingen
Wat mij als wethouder extra blij maakt, is het belang dat de dialooggroep hecht aan samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en inwoners. Dat sluit naadloos aan bij hoe ik als wethouder naar de economie kijk: als de verbinding van het totaal. Mijn motto luidt ook niet voor niets: de verbinding opzoeken, aangaan en onderhouden. Die verbindingen zijn cruciaal. Alleen kunnen we weinig, samen kunnen we veel. Ik geloof dat deze visie de start is van iets moois. Plannen die al jaren sudderen of op de plank liggen, komen nu in beweging. Neem bijvoorbeeld het ondernemersloket waar de dialooggroep voor pleit. Een plek waar ondernemers terecht kunnen met hun vragen en waar ze ondersteuning krijgen. Dat is al eens eerder geopperd, maar nooit gerealiseerd. Ik begrijp dat sommige ondernemers daarom sceptisch zijn. Zij vragen zich af waarom het nu niet bij mooie woorden blijft en of het gemeentebestuur aanhaakt. Het antwoord is: ja! Wij nemen heel serieus wat er uit de samenleving komt.

Mooie initiatieven
De dialooggroep gaat nu aan de slag met concrete voorstellen. Een soort sociale economische agenda voor alle drie de kernen in de gemeente Nijkerk. In de tussentijd zie je – als je je ogen en oren openhoudt – al veel initiatieven ontstaan die aansluiten bij waar de dialooggroep zich sterk voor maakt.
Op de Rehobotschool krijgen kinderen Stephen Covey’s 7 eigenschappen van effectief leiderschap mee. Hier groeit een generatie op die leert dat het belangrijk is om proactief te zijn, je te verplaatsen in anderen en win-winsituaties na te streven. En de Nijkerkse uitdaging heeft de eerste twee matches gemaakt tussen ondernemers en statushouders. Kortom: we zijn op de goede weg!

Patricia van Loozen
Wethouder Economische Zaken, gemeente Nijkerk