Werkgevers liggen voor op banenafspraak

NIJKERK – Bedrijven in Nijkerk en omgeving nemen volop mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst.

Dat blijkt uit een rapportage van uitkeringsinstantie UWV. Tot en met eind 2017 zijn er in de arbeidsmarkt Amersfoort, waartoe Nijkerk behoort, 521 banen gecreëerd voor mensen die op eigen kracht moeilijk aan het werk komen. Dat is meer dan de streefdoelstelling (467) voor de regio. Eind dit jaar ‘moet’ de teller op 629 banen staan.
De regionale doelstelling is niet hard. Wel moet het bedrijfsleven in heel Nederland samen genoeg progressie boeken. Anders kan de overheid een quotum en zelfs boetes opleggen. Vooralsnog is daar geen sprake van, omdat ondernemers op eigen initiatief volop mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen.

Vacaturesites
De zogenoemde ‘Banenafspraak’ werd in 2013 gesloten tussen de overheid en het bedrijfsleven. Werkgevers beloofden dat ze in de periode tot 2026 voor 100.000 banen zouden zorgen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De overheid zou er 25.000 creëren. Het gaat bijvoorbeeld om werk voor mensen met een beperking of een chronische ziekte. Uit een rondje langs vacaturesites blijkt dat Nijkerkse werkgevers nog volop mensen zoeken die niet zelfstandig aan het werk komen.
Het gaat onder meer om een verkoopmedewerker, een magazijnmedewerker, een horecamedewerker en iemand voor lopende band productie. Bedrijven kunnen gebruikmaken van verschillende subsidies en financiële regelingen als ze iemand aannemen die een afstand heeft tot de arbeidsmarkt.

Geplaatst op: 20-06-2018