‘Werkgever ziet onderwijs niet als zijn probleem’

NIJKERK – Digitalisering van het mkb, de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, wegwerken van personeelstekorten en versterking van de toeristische en recratieve aantrekkingskracht. Met die economische thema’s geeft de Regio Amersfoort een voorzet voor de strategische agenda 2019-2022.

In de Regio Amersfoort werken Amersfoort, Nijkerk, Bunschoten, Barneveld, Baarn, Leusden, Eemnest, Soest en Woudenberg samen. De komende tijd werken deze gemeenten ‘in dialoog met de samenleving’ verder aan een definitieve agenda. Het startdocument dat onlangs gepresenteerd werd, geeft richting aan de discussie.

Daarin is onder meer te lezen dat een gezamenlijke digitaliseringsagenda een impuls zou kunnen geven aan de digitalisering van het mkb en kleinere bedrijven. Een andere regionale uitdaging ligt volgens het startdocument in het oplopende personeelstekort in een toenemend aantal branches. Zo zijn installatietechnici schaars, terwijl die de komende jaren juist hard nodig zijn om de regio van het gas af te helpen. Maar ook in de horeca, zorg, bouw en ICT kunnen bedrijven steeds lastiger hun vacatures invullen.

In het document klinkt ook voorzichtige kritiek door op ondernemers. “Werkgevers zien de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt niet altijd als hun probleem: het gezamenlijke probleem moet verder duidelijk worden. Meer samenwerken met het bedrijfsleven is gewenst, onderdeel hiervan is ook dat de vraag van het bedrijfsleven duidelijk wordt en dat de opleidingen daarop worden aangepast.” Gemeenten zouden volgens het document ook meer kunnen samenwerken om te voorkomen dat talentvolle jongeren wegtrekken uit de regio. De nieuwe strategische agenda moet medio 2019 klaar zijn.

Geplaatst op: 04-09-2018