Wel of niet verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid?

Ben je zzp’er? Dan heb je doorgaans geen inkomen als je niet kunt werken. Maar een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid (AOV), daar hikken veel ondernemers tegenaan. Ontdek of zo’n verzekering voor jou wel of niet wenselijk is.

Een AOV verzekert je tegen inkomensverlies door arbeidsongeschiktheid. Bijvoorbeeld als gevolg van ziekte of een ongeval. Je krijgt dan een uitkering gedurende de periode dat je niet kunt werken. Vaak gelden er wel drempels, zoals de mate van arbeidsongeschiktheid (bijvoorbeeld minimaal 25% of 45%) en een wachttijd (30 dagen of 60 dagen) voor je de eerste uitkering ontvangt.

Hoe groot is nou de kans dat je die verzekering nodig hebt? Daar is onderzoek naar gedaan. Maar liefst 50 procent van de zzp’ers krijgt met een kortere periode (90 dagen) van arbeidsongeschiktheid te maken, 14 procent is een periode van meer dan vijf jaar uit de running. Of jij een AOV nodig hebt, hangt van jouw situatie af. Hoe hoog zijn bijvoorbeeld je vaste lasten en wie zijn er binnen je gezin allemaal afhankelijk van je inkomen? Misschien heb je wel een partner met een hoog inkomen. Dan kan hij of zij jouw verlies in inkomen tijdelijk opvangen.

Veel zzp’ers denken dat zo’n AOV duur is en het afsluiten ingewikkeld. Dat valt mee met de basis-AOV voor zzp’ers. Bij Univé noemen we dat de ZZP flexibele inkomensverzekering. Je kunt ‘m aanpassen naar je eigen wensen en voorkeuren. Zo kun je de uitkeringsduur beperken tot twee jaar in plaats van tot de pensioengerechtigde leeftijd. Of de uitkeringsgrens verhogen zodat er pas vanaf 45% (in plaats van 25%) arbeidsongeschiktheid uitgekeerd gaat worden. Het is ook mogelijk om een lager verzekerd bedrag te kiezen dan het inkomen dat je nu gemiddeld op jaarbasis verdient. Zodat je bijvoorbeeld alleen je vaste lasten verzekert in plaats van 80% van je inkomen. Op die manier heb je in elk geval een belangrijke basis geregeld voor als er een keer echt iets aan de hand is.

Het afsluiten van een AOV is maatwerk. Daar kan een adviseur van Univé je bij helpen. Je kunt ook online zelf onze flexibele inkomensverzekering voor zzp’ers afsluiten. Tot slot is het goed om te weten dat de AOV-premie fiscaal aftrekbaar is. Een eventuele uitkering is omgekeerd ook belast. Meer informatie? Neem contact met ons op of bezoek ons kantoor in Nijkerk.

Leendert Verduin is vestigingsmanager bij Univé Nijkerk.

www. univé.nl/nijkerk

Geplaatst op: 25-10-2018