Wel of geen BV?

Waarschijnlijk ben jij je bedrijf begonnen als eenmanszaak of vennootschap onder firma. Maar is dat nog altijd de meest interessante vorm of kun je misschien minder belasting betalen met een BV?

Als je een onderneming voor de Inkomstenbelasting (zoals een eenmanszaak of een vennootschap onder firma) hebt, dan geniet je winst uit onderneming. Je mag daar de zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling vanaf halen. Over wat er overblijft, betaal je maximaal 51,75% inkomstenbelasting. Voordeel bij deze rechtsvorm is dat je zonder extra belastingheffing vanuit je bedrijf geld mag opnemen voor privé-uitgaven.

Belasting bij BV
Als je jouw onderneming in een BV onderbrengt dan betaalt de BV over de belastbare winst Vennootschapsbelasting. Je hebt geen aftrekposten meer zoals de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling, maar betaalt ook een veel lager belastingtarief. De vennootschapsbelasting bedraagt 19% tot een belastbaar bedrag van € 200.000 en 25% over alles daarboven. Bij de aangifte van de Vennootschapsbelasting wordt duidelijk hoeveel je precies moet afdragen.

Maximale belastingdruk
Waar je als ondernemer voor de inkomstenbelasting direct belasting betaalt over de gehele winst, ben je als directeur grootaandeelhouder werknemer van je eigen BV. Je komt op de loonlijst te staan, moet een salarisadministratie opstarten en loonaangiftes te doen. Op die manier betaalt de BV de loonbelasting over jouw loon en geef jij als werknemer dit loon op in de aangifte Inkomstenbelasting. Aanvullend kun je naast het salaris de overwinst van de BV uit laten te keren, door middel van een dividenduitkering. Je betaalt in privé 25% belasting over deze uitkering. Dit betekent dat de totale gezamenlijke vennootschaps- en inkomstenbelastingdruk bij een dividenduitkering maximaal 43,75% is.

Eisen en kosten van de BV
Daarnaast is het zo dat er voor een BV aanvullende wettelijke eisen en verplichtingen worden gesteld doordat de BV een rechtspersoon is. Naast de verschillende fiscale gevolgen zijn de jaarlijkse kosten voor een BV daardoor hoger dan die van een eenmanszaak of vennootschap onder firma. Al met al is de vraag of een BV voordeliger voor jou is dus best complex en afhankelijk van factoren zoals de hoogte van de winst en je loon uit dienstbetrekking. Laat je daarom goed adviseren. Wij maken graag een berekening voor je zodat je weet wat in jouw situatie de beste keuze is.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs

www.alfa.nl