Wat doet wethouder Patricia van Loozen zoal in een week?

Donderdag 17 november
Vanmorgen al vroeg in de auto samen met Thea Kraaij, onze adviseur bedrijven. Het is morgen de dag van de ondernemer en er staan veel bezoeken op de planning. We beginnen bij bakker Dennis en Cisca Toebast in Hoevelaken. Een topondernemer die ook sterk betrokken is bij onder meer de BIZ en het Hartje Hoevelaken. Een uur later laten we de heerlijke broodgeur achter ons en zijn we op weg naar Henk en Alie van Dunschoten, de twee sociaal betrokken ondernemers achter Bloemisterij Van de Ham in Nijkerkerveen. Daarna drink ik koffie met Frank Bieze van de Bieze Food Group, die zich onder meer heeft ingezet voor parkmanagement en glasvezel op De Flier.
Vervolgens snel naar het sportpark van IJsselmeervogels in Bunschoten-Spakenburg, voor de opening van een regionale netwerkdag voor startende ondernemers, de Rode Loper Dag. Helaas zie ik weinig Nijkerkers. ‘s Middags bezoeken we een golfbaan in Eemnes, De Bieze Food Group en een bakker in Bunschoten. Zulke bedrijfsbezoeken zorgen voor inspiratie. Je kunt altijd leren van elkaars concept en manier van aanpak. Dat neem ik mee naar Nijkerk. Na de afsluitende netwerkborrel vlieg ik naar huis. Gelukkig heb ik een man die mij deze job gunt en me ondersteunt. Het eten staat klaar en dertig minuten later ben ik weer onderweg. Vanavond staat er een bijeenkomst met ambtenaren op het programma over het terugdringen van regelgeving in het gemeentehuis.

Vrijdag 18 november
Na de drukke dag van gisteren is het tijd voor iets heel anders: een oppasdag. Extra leuk is dat mijn kleindochter 5 wordt. Ik mag mee naar school om de traktatie uit te delen. ‘s Middags loop ik met de boswachter en 60 peuters in het bos. Even geen economie, maar rode wangen en snotneuzen. ’s Middags knuffel ik mijn kleinzoon van twee. Toch blijf je ook op zo’n dag een beetje wethouder. Ik check regelmatig mijn mail en volg ook Twitter, Facebook en NijkerkNieuws. Maar niet teveel. Ik probeer stevig mijn grenzen te trekken en tijd apart te zetten voor mijn meiden en de kleinkinderen.

Zaterdag 19 november
‘s Middags ga ik met mijn collega-wethouder Nadya Aboyaakoub-Akkouh naar de bekerderby tussen Sparta Nijkerk en de Veensche Boys. Geen verplichting hoor. Ik houd van voetbal. En langs de lijn heb je altijd leuke gesprekken. ‘s Avonds eten we marokkaans bij Nadya en haar man Said.

Zondag 20 november
Ook een wethouder heeft een huishouden dat moet gebeuren. Die strijd ga ik ’s ochtends aan. Later die dag haal ik mijn moeder op uit verpleeghuis De Pol. Ze wordt 100 volgende maand en is nog maar een broos vogeltje. Vanmiddag kook ik lekker voor haar.

Maandag 21 november
Ik begin de week altijd met mijn personal trainer. Dit is een zware baan en je moet fit en gezond zijn om het vol te houden. We trainen vaak buiten, maar staan ook af en toe in de studio om bijvoorbeeld te boksen of te kickboksen. Buiten adem stap ik in de auto. Snel even douchen thuis en dan naar Van Duinkerken Sport & Kamperen, voor een interview met Maranka Pater van De Stentor. We praten over de verkoop van bedrijfskavels. Terug op het gemeentehuis werk ik mijn volle agenda af. Gesprekken over kindpakketten, grondprijzen en de nieuwjaarsreceptie; het wisselt elkaar in hoog tempo af. ‘s Avonds lees ik op de bank de collegestukken voor de vergadering van morgen.

Dinsdag 22 november
Ik begin de dag bij de oedeemtherapeut. Daarna staat de collegevergadering op het programma. Die duurt de hele dag. ’s Ochtends bespreken we dossiers met elkaar, ’s middags staan er vaak presentaties op de planning. De sfeer is altijd open en positief. We bevragen elkaar constructief-kritisch, scherpen plannen en beleid aan en denken na over hoe we communiceren met de raad en inwoners van Nijkerk. Na afloop stap ik met collega-wethouders Marly Klein-Schuurs en Nadya Aboyaakoub-Akkouh in de auto voor de jaarlijkse conferentie van de wethoudersvereniging. Na het netwetwerkdiner geeft Joris Luyendijk, van het boek over de bankencrisis, ons een presentatie over verbale en non-verbale communicatie. Om half twaalf lopen we naar ons hotel. Lekker slapen, want morgen staat er nog een volle conferentiedag op de agenda.

Geplaatst op: 23-12-2016