Waarom niemand solliciteert op je vacatures

“Ook in Emmen zijn er bedrijven met personeelstekort”, kopt het FD deze week. Een mooie titel met een flinke dubbele bodem, maar dat is voor een andere keer. Het fenomeen personeelstekort verdient namelijk alle aandacht. Het is een klassiekertje geworden op netwerkborrels en zakelijke evenementen. Iedereen is druk, nergens (goede) mensen te vinden. Wat een ellende.

“Als je doet wat je deed, krijg je niet meer wat je kreeg”. Wie wel eens een sessie van Fountainheads heeft bijgewoond hoorde het ongetwijfeld voorbijkomen. En laat dat nu ook gelden voor je vacatures. De tijd dat je met mooie volzinnen op een witglanzende pagina de juiste mensen binnenhaalde ligt inmiddels ver achter ons. Wil je iemand overhalen om bij je te komen werken zul je uit een ander vaatje moeten tappen.

Gelukkig is er goed nieuws: er is een oplossing. De perfecte vacature is namelijk een website. Een landingspagina die laat zien wat je nu écht gaat doen in je nieuwe functie. Hoe het bedrijf er écht uitziet. Korte, krachtige teksten en vooral veel beeld: collega’s die hun ervaringen delen, een schema hoe je gemiddelde dag eruit ziet en een overzicht van projecten waar je aan gaat werken. En vooral geen uitgebreid sollicitatieformulier, contactgegevens achterlaten is genoeg. Of laat ze een whatsappje sturen.

Vervolgens is het de kunst om de juiste mensen op de landingspagina te krijgen. Op een vacature voor installatiemonteurs hoeven geen banketbakkers te kijken. Hoe je dat doet? Met slimme online marketing: hypertargeting via Facebook, Instagram en Google.

Kortom, weg met de traditionele vacature. Tijd voor resultaat. Terugdraaien kan niet, opwinden wel!

Inmiddels draaien de eerste succesvolle Talent Targeting campagnes in een prachtige Nijkerkse samenwerking tussen Draad, Online Leadbox en FYGI – Happy Recruiters. Nieuwsgierig geworden? We komen graag eens langs!

Geplaatst op: 04-09-2018