Waarom jij in 2023 een ander kantoor nodig hebt

Locatie, ruimte, uitstraling, flexibiliteit en huurprijs; dat zijn zo’n beetje de factoren waar de meeste ondernemers op letten als ze kantoorruimte zoeken. Voeg daar dan ook maar gelijk het energielabel aan toe.

Waarom? Omdat je vanaf 2023 geen gebruik meer mag maken van kantoorpanden met een energielabel slechter dan C. Daar staan er behoorlijk wat van in Nijkerk, kan ik je vertellen.
Eigenaren van energieslurpende kantoren moeten hun panden dus zuiniger maken om ze verhuurbaar te houden. Voor kantoren met een label D, E of F zijn vaak aanpassingen aan bijvoorbeeld verlichting voldoende. Voor panden met een G-label zijn maatregelen als glas- of dakisolatie nodig. Kleine kantoren (<100m2) en monumentale panden vallen voorlopig buiten de regeling.

Al die renovatiemaatregelen – de totale kosten voor alle kantoren in heel Nederland worden geschat op 860 miljoen euro – zijn geen probleem volgens minister Blok. De investering betaalt zich namelijk terug door de besparing op energiekosten. Voor jou als ondernemer is het natuurlijk minder leuk nieuws. Renovatiewerkzaamheden gaan namelijk altijd gepaard met overlast. En wat als een verhuurder besluit om toch niets te doen? Moet je dan alsnog uitwijken naar een andere locatie, met alle verhuisinvesteringen vandien?

Kortom: Als je op zoek gaat naar een nieuw pand of wanneer je huurcontract binnenkort afloopt, is het de moeite waard om naar dat energielabel te vragen. Vaak zul je erachter komen dat zo’n label er nog niet is. Van de circa 50 kantoorpanden in de gemeente Nijkerk die je momenteel op Funda Business vindt, hebben er bijvoorbeeld maar 6 een label.

Het aanvragen van zo’n label duurt even, maar als bedrijfsmakelaar kan ik je natuurlijk wel vertellen met welke panden je ‘safe’ zit. Zo kun je een slimme, toekomstbestendige keuze maken.
Ben van de Velde
Vestigingsmanager Domicilie Nijkerk