‘Vraag op regionale kantorenmarkt verschuift’

NIJKERK – Er is de komende jaren beperkt ruimte voor nieuwe kantoren in Nijkerk en omgeving. En als er dan toch gebouwd wordt, moet dat gebeuren op andere plekken dan nu het geval is.

Dat is kort samengevat de boodschap van het Kantorenkader FoodValley 2019-2024. Daarin hebben regionale gemeenten – waaronder Nijkerk – en de provincies Gelderland en Utrecht samen spelregels opgesteld over de ontwikkeling van de kantorenmarkt.De afspraken zijn gebaseerd op onderzoek naar trends in de kantorenmarkt, data over de vastgoedmarkt, gesprekken met gemeenten, bedrijfsmakelaars en bedrijven, op basis waarvan een nieuwe kantoorvisie is opgesteld. Zowel de visie als de afspraken hebben nog een conceptstatus, de verschillende gemeenteraden moeten zich er nog over buigen.

Verwachte vraag
Spannende vraag onder de afspraken is hoe de vraag naar kantoren zich de komende jaren ontwikkelt. Daarvoor gaan de gemeenten uit van twee scenario’s die beiden doorkijken naar 2030: in het slechtste geval daalt de vraag naar kantoren in die periode met 23.000 m². In het beste geval neemt de vraag met 38.700 m² toe. Verder verwachten de gemeenten dat er jaarlijks tussen de 23.000 en 40.600 m² aan gedateerde kantoren vervangen gaan worden.
In de kantorenmarkt zien de gemeenten duidelijke trends. Zelfstandige kantoren op zichtlocaties of aan de snelweg, zoals aan de A28 in Nijkerk, zijn minder populair. Dat komt onder meer door de beperkte bereikbaarheid met het openbaar vervoer, het monofunctionele aanbod en het feit dat hier vooral ‘grotere, single tenant panden’ staan. Lokale kantorenparken zoals Spoorkamp in Nijkerk blijven volgens de onderzoekers ook in de toekomst aantrekkelijke vestigingsplaatsen, maar ze verwachten hier geen groeiende vraag naar kantoorruimte. Om de potentie van het terrein te versterken, suggereren de onderzoekers dat Nijkerk zich sterk zou kunnen maken voor een sprinterhalte, waardoor het terrein beter bereikbaar wordt per openbaar vervoer.
Populaire locaties
Bedrijven zoeken volgens de onderzoekers namelijk vaker naar kantoorruimte in de buurt van OV-knooppunten, mede omdat jonge werknemers lang niet altijd meer een auto hebben. Ook werkruimte in de buurt van stadcentra is populair. Medewerkers kunnen dan in de pauze het centrum in om te lunchen of te sporten of na werktijd even winkelen of borrelen. Ook campuslocaties zijn in trek: terreinen waar je naast kantoren bijvoorbeeld locaties van onderwijsinstellingen, studentenwoningen en kleinschalige horeca vindt.

De regiogemeenten spelen op deze trends in door in principe alleen nog kantoorbouw toe te staan in deze zogenoemde groeimilieus. Alleen met goede redenen mag nog op andere locaties gebouwd worden. Bij de ontwikkeling van nieuwe kantoorpanden wordt scherp gelet op de leegstand. Een beetje leegstand is nodig om de doorstroming op gang te houden, teveel leegstand is ongewenst. Gestreefd wordt daarom naar een maximale leegstand van 7% in de regio FoodValley. Staan panden langer dan 3 maanden leeg op krimplocaties? Dan gaan gemeenten onderzoek doen naar nieuwe bestemmingsmogelijkheden. Kantoren aan de snelweg en op een zichtlocatie zijn de laatste jaren minder in trek.

Geplaatst op: 05-12-2019