Voorkomen is beter dan genezen

Een waarheid als een koe, ook als het gaat om verzekeren. Want waarom onnodige kosten maken als ondernemen al kostbaar genoeg is?

Een boute uitspraak voor een verzekeringsadviseur, denkt u misschien. Echter risicomanagement is een belangrijk onderdeel van de adviesgesprekken die ik dagelijks voer met agrariërs. Preventie is minstens zo belangrijk als verzekeren.

Sinds januari ben ik dé agrarisch adviseur voor de noordelijke helft van de Gelderse Vallei, waaronder ook de regio Nijkerk valt. Nieuw ben ik niet, ik werk nu 22 jaar bij Univé, waarvan 6 jaar als agrarisch verzekeringsadviseur. Samen met de klant loop ik het hele bedrijf door en breng de risico’s in kaart. De verzekerbare risico’s én degene die zijn af te dekken met preventieve maatregelen worden besproken.

Denk hierbij aan het voorkomen van diefstal door een zitmaaier niet in een open werktuigenberging, maar in een afgesloten loods te zetten.
Maar ook het risico van verlies van data, overspanningsbeveiliging en het veilig houden van de elektrische installaties teneinde schade aan computer- en randapparatuur of zelfs brand te voorkomen.

Van managementsystemen tot melkrobots; agrarische bedrijven zijn steeds meer afhankelijk van data en elektronische gestuurde machines. Door mee te denken over al dit soort risico’s, help ik de agrariër om risico’s te verminderen of zelfs te voorkomen. En u begrijpt, de Univé-collega’s voor het midden- en kleinbedrijf doen hetzelfde, maar dan gericht op uw bedrijf.

Nico Besselsen
Agrarisch adviseur buitendienst bij Univé