Unica komt in handen van durfinvesteerder

HOEVELAKEN – Unica komt in buitenlandse handen. Durfinvesteerder Triton koopt 51 procent van de aandelen van de familie Van Vliet.

Volgens de familie en Unica is dat de beste stap om Unica naar een ‘volgend niveau’ te brengen. Ambities zijn er in Hoevelaken namelijk genoeg. Unica wil de omzet de komende jaren opkrikken van de huidige 357 miljoen euro naar zo’n 500 miljoen euro. Die groei moet vooral komen van de toenemende vraag naar duurzame gebouwen met slimme installaties.

De overname van Unica komt niet onverwacht. Voormalig bestuursvoorzitter en aandeelhouder Daan van Vliet is inmiddels 69, en er zijn geen opvolgers binnen de familie. De keuze voor een private equityfonds is wel opmerkelijk. Zulke durfinvesteerders zijn vaak uit op snel rendement. Een veelgebruikte strategie daarvoor is om een aangekocht bedrijf te overladen met schulden.

Maar dat zal bij Unica niet gebeuren, verzekeren zowel het installatiebedrijf als de investeringsmaatschappij. “Triton omarmt de ingezette strategische koers van Unica, hanteert bij haar investeringen een sterke focus op de lange termijn en heeft uitgebreide ervaring opgebouwd met vergelijkbare bedrijven. De dagelijkse leiding blijft in handen van de bestaande directie, die ongewijzigd blijft”, stellen beide partijen in een persbericht.

Een overname door een branchegenoot of een bedrijf uit een andere sector is dan ook niet aan de orde geweest volgens Unica. Het bedrijf wil namelijk per se zelfstandig blijven. De overname door Triton moet nog goedgekeurd worden door de Europese mededingingsautoriteiten. Triton is in Nederland een relatief onbekende speler. Het investeringsfonds richt zich op industriële bedrijven, ondernemingen in business services en bedrijven in de consumenten- en gezondheidssector. Het portfolio van Triton omvat 31 bedrijven met een gecombineerde omzet van € 14,8 miljard en 90.000 medewerkers.

Geplaatst op: 05-09-2017