Twee extra parkeergarages voor autoluw centrum

NIJKERK – Nijkerk krijgt twee extra parkeergarages bij het Kerkplein (80 plaatsen) en de Havenkom (60 plaatsen) voor winkelend publiek. Daar staat tegenover dat de parkeertarieven gefaseerd stijgen, de binnenstad autoluw wordt, het voetgangersgebied groter en winkels straks alleen nog ’s ochtends of ’s avonds bevoorraad mogen worden.

Verder komen er zogenoemde ‘shop and go-plekken’ langs de straat en extra gehandicaptenparkeerplaatsen in het centrum. Ook krijgt de inrichting van de binnenstad een opknapbeurt, waarbij de stijl van de Oosterpoort het uitgangspunt is. De maatregelen maken onderdeel uit van twee toekomstplannen voor het opknappen van de binnenstad. De plannen kwamen tot stand in overleg met inwones, ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente Nijkerk en moeten ervoor zorgen dat de binnenstad aantrekkelijker, bereikbaarder en veiliger wordt. Wethouder Wim van Veelen beseft dat de veranderingen behoorlijk ingrijpend zijn. “Mensen zullen er zeker aan moeten wennen. We willen als college nu doorpakken, te beginnen binnen de binnenstadsring, zodat mensen ook snel positief resultaat zien. In 2020 willen we alle maatregelen doorgevoerd hebben.”
De gemeenteraad buigt zich nog over de plannen. Dat gebeurt op 30 maart.

Geplaatst op: 04-03-2017