Strengere regels voor looks bedrijfspanden op De Flier

NIJKERK – Ondernemers die willen bouwen op bedrijventerrein De Flier moeten komen met een ambitieus ontwerp voor hun nieuwe bedrijf. Hoogstaande architectuur en een fraai ingerichte buitenruimte zijn de nieuwe norm.

De gemeente Nijkerk heeft namelijk het beeldkwaliteitsplan voor het bedrijventerrein aangescherpt. In de crisisjaren ging de gemeente nog flexibel om met de uitstraling van het terrein, maar nu de economie aantrekt en de vraag naar kavels groot is komt de lat weer hoger te liggen.
“Ten grondslag hieraan liggen de ervaringen met de huidige plannen. Hieruit bleek dat niet alle plannen over dezelfde kwaliteit beschikken en leidde tot zorgen bij ons college”, schrijft het gemeentebestuur in een toelichting.

Verleiden

Het nieuwe beeldkwaliteitsplan bevat volgens het college geen ‘drastische wijzigingen’, maar probeert ondernemers vooral te verleiden om met een ambitieus ontwerp te komen door middel van foto’s van aansprekende bedrijfspanden. Ook komen de inrichting van buitenruimtes rond bedrijven en duurzaam bouwen nadrukkelijker aan bod.

Geplaatst op: 14-12-2018