Stilstaan bij Hoevelaken kost bedrijfsleven 14 miljoen

HOEVELAKEN – De economische schade door files bij knooppunt Hoevelaken is vorig jaar fors gestegen. Die kwam in 2016 uit op ruim 14 miljoen euro.

Het gaat daarbij om schade voor vrachtverkeer tussen Eemnes en Hoevelaken (9,8 miljoen euro, +29%) en tussen Rijnsweerd en Hoevelaken (4,4 miljoen euro, + 19%). Deze twee trajecten staan in de top 20 van duurste filetrajecten, opgesteld door TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Files veroorzaken op verschillende manieren schade in de logistieke keten, claimt de transportorganisatie. Zo komen producten te laat aan bij winkels, lopen productieprocessen van fabrieken vertraging op en moeten transporteurs omrijden of extra voertuigen inzetten.
De totale economische schade door vertragingen in het vrachtverkeer steeg in 2016 met 100 miljoen euro naar 1 miljard euro. Dat is het hoogste niveau sinds de crisisjaren. Zorgelijk, vindt TLN. De transportorganisatie roept het kabinent daarom op om de besluitvorming over de aanpak van grote knelpunten op het wegennet voor het vrachtverkeer door te zetten.

Daarbij gaat het ook om de aanpak van knooppunt Hoevelaken. De komende jaren worden de A1 en A28 rond het knooppunt verbreed, vanaf 2021 verdwijnt het klaverblad. De renovatie van het knooppunt kost zo’n 800 miljoen euro en moet in 2025 afgerond zijn.

Geplaatst op: 21-12-2017