‘Om de haverklap een andere auto’

Gert Gijtenbeek rijdt al 24 jaar lang om de haverklap in een andere Toyota. De directeur van Oto Nijkerk geeft daarbij meer om de functionaliteiten, comfort en de prestatie van een auto, dan het design.

Waarom heb je nog nooit een eigen auto gehad?
“Dat is een luxeprobleem, want het is nooit nodig geweest. Ik werk al vierentwintig jaar bij Oto Nijkerk en mocht al die tijd in een auto van de zaak rijden. De enige auto die ik ooit gekocht heb, is die van mijn vrouw. Dat was een Toyota Corolla Stationwagen, die wij kochten vanwege de geboorte van onze dochter. Het voordeel van zo’n auto is dat de kinderwagen gemakkelijk mee kan. Al snel kwamen we erachter dat je voor de kinderwagen, in onze situatie, niet echt een stationwagen nodig hebt. De Toyota Corolla was dan ook binnen één jaar weer ingeruild voor een Toyota Yaris.”

Maar dat is niet de enige auto die binnen één jaar weer verdwijnt, toch?
“Er is geen Toyota waarin we langer dan een jaar rijden. Ik rijd natuurlijk in een auto van de zaak. Op dit moment is dat een Toyota Auris Hybrid. Maar komt er volgende week een klant die zo snel mogelijk een Auris Hybrid wil, dan lever ik de auto weer in. Zo snel kan dat gaan. Het voordeel daarvan is dat je in veel verschillende auto’s rijdt. Natuurlijk weet ik ze ook wel uit te zoeken. De Toyota Auris Hybrid is een heerlijke, compacte auto. Laag in brandstofkosten en enorm zuinig. Bovendien verbaas ik me nog elke keer over de stilte tijdens het starten van een hybride. Je hoort helemaal niks als iemand wegrijdt. Dat is toch super?”

Welke auto uit de showroom wordt de volgende?
“Mijn oog is nu gevallen op de Toyota C-HR. Dat is één van de nieuwste modellen van Toyota. Eerder dit jaar heb ik er al even in mogen rijden en dat beviel erg goed. Het is net als de Auris een hybride auto met een prachtige, eigenzinnige look. Als autoliefhebber geef ik haast meer om dan om de functionaliteiten, comfort en de prestatie van een auto dan het design. Maar juist het design van de Toyota C-HR is iets wat ik deze Toyota zo apart maakt. De Toyota C-HR heeft namelijk een prachtige belijning. En vanuit welke hoek je ook kijkt, de belijning is altijd anders. Echt een stoere auto en een droom om in te rijden!”

Over dromen gesproken. Wat is jouw droomauto?
“Zonder twijfel de Porsche 911. Deze auto is al sinds 1964 op de markt en is nog steeds één van de mooiste auto’s die ik ooit heb gezien. Wel is de Porsche 911 een auto die naar mijn gevoel een droom moet blijven, want functioneel en betaalbaar is deze auto niet . Wat dat betreft blijft mijn hart kloppen voor Toyota. Deze auto’s blijven zelfs na tien jaar nog kwalitatie erg goed. Mocht ik na mijn pensioen een eigen auto aanschaffen, dan wordt het sowieso een Toyota. En mezelf kennende zal het dan één van de nieuwste modellen zijn.”

Geplaatst op: 21-12-2017