Sneller en slimmer werken

Processen optimaliseren. Prachtig managementjargon. Toch zal het, zij het waarschijnlijk in andere bewoordingen, vaak op de lijstjes van je vergaderingen voorkomen. Of in ieder geval regelmatig door je hoofd schieten: hoe kunnen we sneller, slimmer, efficiënter en georganiseerder werken?

Goede vragen die het hart van je onderneming raken. Of toch niet? Stiekem zijn er namelijk best een heleboel processen die je kunt optimaliseren die nauwelijks te maken hebben met de inhoud van je werk, maar vooral met de manier waarop je werkt. Een paar voorbeelden van bewezen laaghangend fruit.

1. Medewerkers zijn gemiddeld 42% productiever als ze werken op twee computerschermen, in plaats van één. Inkoppertje!

2. Slimme communicatietools als Slack of Microsoft Teams zorgen voor gemiddeld 48% minder e-mail, verminderen het aantal vergaderingen met 24% en verbeteren productiviteit met 32%. Toch maar eens proberen?

3. Afstanden in Nederland zijn relatief klein, maar toch kosten externe vergaderingen enorm veel tijd. Met een video meeting bespaar je reistijd, maar ook de vergaderingen zelf zijn vaak korter. Het is even wennen, ook voor je klanten, maar de besparing in tijd én geld is echt het proberen waard.

Het is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden, het internet zit bomvol met handige applicaties, tooltjes en slimme trucs die je inhoudelijke werkprocessen vereenvoudigen, versnellen en ondersteunen. Zonder dat ze iets te maken hebben met de inhoud van je werk.

Dat is een prachtige paradox, want om écht sneller en slimmer te werken is een cultuurverandering nodig. En dat raakt wel degelijk het hart van een organisatie en gaat je nog veel meer opleveren dan een procentuele toename van de productiviteit.

Bart Nieuwenweg is eigenaar van Draad, internetbureau in Nijkerk. Benieuwd naar hun diensten? Neem dan contact op!

www.draad.nl

Geplaatst op: 25-04-2019