Scheiden en je bedrijf: hoe zit dat?

Natuurlijk zit je niet te wachten op een scheiding. Maar er ontstaan soms nu eenmaal situaties waarbij een scheiding voor alle betrokken partijen de beste oplossing is. Natuurlijk moet er dan ook van alles geregeld worden. En ben je ondernemer, dan komt er nog heel wat meer op je af.

Van emotioneel naar financieel
Bij een scheiding voeren in eerste instantie emoties de boventoon. Tegelijkertijd laat de praktijk zien dat de emotionele kant van een scheiding ook beïnvloed wordt door de financiële opties en gevolgen van een scheiding. Er ontstaan bij een scheiding in het geval van ondernemerschap dan ook diverse vragen:
Wat gaat de scheiding financieel betekenen voor jou als ondernemer, je ex-partner en jullie eventuele kinderen?
Heeft je ex-partner recht op een deel van de (waarde van de) onderneming?
Hoe ga je dat als ondernemer betalen en wat betekent dat voor de continuïteit van je onderneming?

Breng je persoonlijke situatie in kaart
Kijk daarbij naar het huwelijksgoederenregime of in het geval van geregistreerd partnerschap de gesloten partnerschapsvoorwaarden. Continuïteit van je onderneming op de lange termijn is voor beide partijen natuurlijk erg belangrijk. Jij wilt immers verder met je bedrijf en je ex-partner wil geen financiële zorgen.

Rechtsvorm, inkomen en vermogen
Daarnaast is de rechtsvorm van je onderneming belangrijk. Het kan nogal uitmaken of je een eenmanszaak, een maatschap of een BV hebt. En het wordt al helemaal ingewikkeld als je samen met je ex-partner eigenaar van de onderneming bent. Let ook op zaken als je inkomens- en vermogenspositie en hoe je privé- en zakelijke vermogen is samengesteld. En of er een oudedagsvoorziening is getroffen en of die voor jou én je partner is afgesloten, al dan niet in eigen beheer. Vergeet ook de fiscale gevolgen niet. Stel dat je de waarde van je onderneming moet delen met je ex-partner, moet je dan ook belasting betalen? Of liggen er misschien nog andere fiscale valkuilen op de loer?

Schakel hulp in
Je ziet het. Er zijn zo veel zaken om rekening mee te houden bij een scheiding dat het altijd verstandig is om als ondernemer professionele hulp in te schakelen. Misschien heb je al een financieel adviseur of een accountant die je bij dit soort zaken kan helpen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Leendert Verduin is vestigingsmanager bij
Univé Nijkerk.