Rente betalen? Liever niet!

Volop opwinding in de media over de deadline voor de Aangifte Inkomstenbelasting. Vroeger was 1 april altijd een heilige datum. Niet alleen werd u geacht om voor deze datum aangifte te doen (als er geen uitstel was aangevraagd) tevens wist u dan zeker dat u voor 1 juli een voorlopige aanslag –  of veel belangrijker nog –  een teruggave kon verwachten. Door de vooringevulde aangifte kan de Belastingdienst het aangift eprogramma tegenwoordig pas vanaf 1 maart openzetten, waar dit vroeger al op 2 januari mogelijk was. Één maand de tijd voor de aangifte blijkt te krap waardoor de uiterste inlevertermijn (zonder uitstel) is opgerekt naar 1 mei.

Een schande volgens veel mensen, want dan bestaat het risico dat er rente betaald moet worden aan de fiscus. Die rente is voor de inkomstenbelasting veel hoger dan de rente die u momenteel bij de banken krijgt, namelijk 4%! De rente wordt gerekend over het nog te betalen bedrag aan belasting. Voor de vennootschapsbelasting is het nog erger, want de belastingrente bedraagt daarvoor zelfs 8,05%!

Deze hoge rente kan voorkomen worden door voor 1 mei nog een gewijzigde voorlopige aanslag aan te vragen over 2015. De voorlopige aanslag wordt dan opgelegd voor 1 juli waardoor geen rente wordt gerekend. Het kan goed zijn dat uw jaarrekening voor het afgelopen jaar nog niet klaar is, maar vaak heeft  u als ondernemer al wel een goed beeld van het behaalde resultaat. Op basis hiervan kan dan vast de voorlopige aanslag worden aangevraagd. Heeft  u daarbij hulp nodig of nog vragen? Ik en mijn collega’s staan graag voor u klaar!

drs. Matthijs van Dorssen is belastingadviseur bij Alfa Accountants & Adviseurs

www.alfa.nl