Rekening-courant? Houd ’m in de hand! (column)

Bijna iedere directeur-grootaandeelhouder (DGA) heeft wel een rekening-courant bij zijn vennootschap. In de praktijk zie je in veel gevallen zo’n schuld aan de B.V. door de jaren heen behoorlijk oplopen.

De Belastingdienst heeft dergelijke gevallen al een poos op de korrel. Als u als DGA deze schuld namelijk niet meer kunt aflossen omdat uw inkomen en privévermogen niet toereikend zijn, heeft het bedrag van de schuld het vermogen van uw B.V., zoals dat heet, ‘definitief verlaten’. En daarvan is nog sneller sprake als er bijvoorbeeld geen (schriftelijke) afspraken zijn gemaakt over zekerheden, rente en aflossing. Wanneer schuld het vermogen van de B.V. heeft verlaten, is sprake van een uitdeling van winst. Die uitdeling is in box 2 tegen een tarief van 25% belast. De inspecteur kan in zo’n situatie zelfs nog een vergrijpboete opleggen, zo ondervond een DGA die onlangs tevergeefs zijn hoge rekening-courant bij de rechter moest verdedigen.
Nu kwam er recent in de pers een mogelijk mooie oplossing langs voor ‘uit de hand gelopen’ rekening-courantschulden. Zo’n schuld zou je namelijk eenvoudig belastingvrij kunnen wegstrepen. De staatssecretaris van financiën heeft inmiddels, zo blijkt uit interne stukken van de Belastingdienst, zijn manschappen geïnstrueerd om er bij deze wegstreeppraktijken met gestrekt been in te gaan. Dit betekent niet alleen dat de Belastingdienst deze structuren zal bestrijden, maar dat er zelfs sprake kan zijn van strafrechtelijke vervolging. Genoeg aansporing dus voor een DGA om de handen uit de mouwen te steken en zijn rekening-courant op een goede wijze aan te pakken. We helpen u graag een handje.

Bram Faber
Schuiteman Accountants & Adviseurs