Regels voor huisvesting arbeidsmigranten

NIJKERK – De gemeente Nijkerk gaat samen met lokale bedrijven en uitzendbureaus spelregels opstellen voor huisvesting van werknemers uit het buitenland.

Aanleiding is de groeiende vraag van Nijkerkse bedrijven naar zulke arbeidsmigranten. Door de sterke economische groei in Nederland hebben Nijkerkse producenten steeds meer moeite om vacatures in te vullen, waardoor er vaker gekeken wordt naar werknemers uit landen als bijvoorbeeld Polen en Roemenië.

In Nijkerk zijn arbeidsmigranten vooral werkzaam in de foodsector. Op dit moment zijn het er naar schatting zo’n 1.200 waarvan ongeveer 350 ook in Nijkerk zijn gehuisvest. Uitzendbureaus verwachten de komende jaren een groei van 10-25% in het aantal arbeidsmigranten, waardoor ook de vraag naar huisvesting toeneemt. De gemeente Nijkerk staat open voor zowel kleine als grootschalige woonlocaties voor buitenlandse werknemers. Door spelregels op te stellen wil de gemeente borgen dat arbeidsmigranten onder goede omstandigheden kunnen wonen.

Nijkerk is niet de enige gemeente die nadenkt over dit onderwerp. Nederland telt 450.000 tot 500.000 arbeidsmigranten Daarvan heeft ten minste één op de vijf geen geschikte woonruimte volgens het Expertisecentrum Flexwonen. Geregeld komen er verhalen naar buiten van buitenlandse werknemers die torenhoge bedragen betalen voor ondermaatse woonruimte. Omgekeerd ervaren burgers overlast door arbeidsmigranten die illegaal verblijven op vakantieparken of die woningen innemen die eigenlijk bestemd zijn voor lokale starters op de woningmarkt.

Geplaatst op: 25-04-2019