Prins verovert watersportwereld met eigen design

Midden in de natuur, met je kop in de wind. Menig ondernemer houdt ervan om op het water even te ontsnappen aan het drukke werkende leven. Ook in het Nijkerkse groeit de liefde voor het varen. Dirk-Jan Visser en Rainaldo Prins maakten van hun hobby een bloeiend bedrijf: Prins Watersport. Een succes dat de voormalig vleeshandelaar en brandweerman niet hadden voorzien.

Met een prominente zichtlocatie op bedrijventerrein Watergoor aan de A28 is Prins Watersport onder veel forenzen een bekend Nijkerks ijkpunt. In de golvende glazen etalage staat een groot assortiment sloepen en consoleboten uitgestald en zelfs buiten staan boten, nog ingepakt in wit plastic, als kleine cadeautjes te wachten op een koper. Ze ’s nachts stiekem op een trailer laden heeft geen zin, want het zijn halffabrikaten. Prins Watersport laat al haar modellen casco bouwen op een grote Poolse werf, waarna de afwerking – van bekleding tot het inbouwen van het stuur en motorblok – gebeurt in de werkplaats achter de showroom.

Zoveel mensen zoveel wensen
In de twaalf jaar waarin Prins Watersport nu actief is, is het bedrijf uitgegroeid tot een grote speler op de markt van pleziervaartuigen in het laag- en middensegment. De compagnons Dirk-Jan Visser en Rainaldo Prins startten hun onderneming in 2004 vanuit een boerenschuur in Hoogland. Binnen vier jaar maakte het bedrijf de stap naar de Sluiswachter 24 en inmiddels is Prins Watersport met vijftien dealers in het hele land goed voor de verkoop van bijna duizend boten per jaar. “We hebben zelfs dealers in Duitsland, Zwitserland en Denemarken”, vertelt Dirk-Jan Visser. “Toch blijft Nijkerk voor ons een enorm belangrijke locatie. De centrale ligging in het land en de reclame die ons pand ons oplevert zijn onbetaalbaar gebleken.”

Wat klanten vanuit heel Nederland in het Nijkerkse bedrijf aantrekt, zijn de unieke sloepen en consoleboten die Prins verkoopt. “Elk model is door onszelf ontworpen”, vertelt Visser. “Afgestemd op de wensen van de klant, want zoveel mensen zoveel wensen.” Dat merkten de ondernemers al snel toen ze hun bedrijf begonnen. “Ons eerste eigen model was een consoleboot die we nu de Prins 480 noemen. Een prettig varende boot met veel ruimte voor de passagiers. Maar wat deze boot pas écht succesvol maakte, was het feit dat hij veel opbergruimte in de console heeft. Niet alleen kun je achter het afsluitbare klapdeurtje al je spullen kwijt, maar de ruimte is ook bijzonder geschikt voor een chemisch toilet.” Een gat in de markt, zo bleek. Visser lacht: “Laten we wel zijn, als je lekker aan het varen bent is een eigen toilet een welkome luxe. Iets wat men niet eerder gezien had. De 480 lanceerde als het ware ons bedrijf.”
Mega overname
De doordachte strategie legde de basis voor een flinke groei in de verkoop en al snel groeide ook het aantal modellen consoleboten, uiteenlopend van 4,75 tot maar liefst 7,20 meter. Daarnaast verkoopt Prins Watersport snel- en langzaamvarende sloepen van 4,5 tot 9 meter en in toenemende mate ook tenders. “Die zijn hot momenteel. Een tender is een snelvarende sloep met een ronde kont, waar je zelfs mee kunt waterskiën. Heel populair zijn ook de varianten waarbij de buitenboordmotor in de boot zelf verwerkt is. Hierdoor ziet de boot er niet alleen heel strak uit, het isoleert ook qua geluid.” Prins Watersport heeft in de afgelopen jaren vier eigen lijnen ontwikkeld – Prins, Primeur, STOUT en Corsiva – die gretig aftrek vinden onder watersportliefhebbers. Toch miste er nog iets. Visser: “Voor boten boven de 40.000 euro moesten we klanten teleurstellen. En dat wil je niet als ondernemer. Dus toen de overname van het gerenommeerde merk Waterspoor – met zeewaardige en luxe tendersloepen tot 135.000 euro – mogelijk bleek, hebben we die kans gegrepen.”

De overname van Waterspoor is de grootste stap die de ondernemers sinds de bouw van het huidige bedrijfspand hebben gezet. “Het is niet niks, je koopt er toch een compleet bedrijf bij. Rainaldo is jonger, maar persoonlijk was ik met mijn 58 jaar al voorzichtig aan het denken over rustiger aan doen. Toch hebben we de sprong gewaagd. Hierdoor is ons assortiment nog breder en completer geworden. We kunnen nu jong tot oud bedienen met boten van 10 tot 135.000 euro. Maar het vraagt wel wat van ons als ondernemers. Je kunt niet alles zelf doen. Dat is precies waarom we toentertijd direct een dealernetwerk hebben opgezet. Hoewel mensen het prachtig vinden om hier tussen het uitgebreide aanbod in de showroom te neuzen, willen veel consumenten ook gewoon hun aankopen lokaal kunnen doen. Daar spelen we met ons dealernetwerk op in.”

Samen maak je het bedrijf
Binnen het bedrijf werken Visser en Prins inmiddels met achttien medewerkers, waarvan twaalf vaste krachten. Sfeer vinden ze heel belangrijk. “Amicaal met elkaar omgaan, een visje en pilsje op vrijdagmiddag; zonder onze jongens zijn we niks en andersom ook niet. Samen maak je het bedrijf. Je hoort van klanten ook dat ze de sfeer en de transparante manier van zakendoen hier prettig vinden. Iets waar deze regio wel om bekend staat. Koopjesjagers zijn bij ons op het verkeerde adres. Dat kan ook niet, we zouden onze eigen dealers daar direct mee uit de markt prijzen.”

Hoewel de twee inmiddels synoniem zijn met watersport, zijn Visser en Prins beide in een heel andere tak van sport hun carrière gestart. Visser: “Toen we elkaar leerden kennen was ik eigenaar van een groothandel in slachtproducten. Ik had een drietal boten opgekocht in Polen, waar ik voor mijn werk veel moest zijn. Rainaldo, toen nog brandweerman, handelde bij wijze van hobby in gebruikte boten en kocht ze van mij over. Na nog zo’n transactie ontstond het idee om samen te gaan ondernemen. Het blijkt dat we elkaar goed aanvullen. Dat zie je onder meer terug in de modellen die we zelf ontwikkelen. In gesprek met klanten en producenten ontdekken we punten die missen of beter kunnen in een sloep of consoleboot, en al brainstormend rolt daar een nieuw type uit. Het design perfectioneren we samen.”

Vaarseizoen 2018
Met de intrede van de lente start ook het vaarseizoen bijna weer. Een drukke tijd voor Prins, wat vooral achter de werkplaats goed zichtbaar is. Hier is 2.000 m2 opslag waarin boten vierhoog staan opgeslagen. “We zijn een full service watersportbedrijf”, aldus Visser. “Naast verkoop verzorgen we ook onderhoud en stalling. Aan het eind van het seizoen halen we de boot bij de klant op, geven hem een servicebeurt en stallen hem voor de winter, waarna we hem bij het aanbreken van het nieuwe seizoen weer op de gewenste locatie te water laten. Een service die ons onderscheidt van andere bedrijven. Zo ondervinden onze klanten wel de lusten, maar niet de lasten van het hebben van een boot. Want varen moet uiteindelijk toch vooral ontspanning zijn.”

www.prinswatersport.nl

PrinsWatersport (Medium)

Geplaatst op: 17-04-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.