‘Passie buiten het werk is voor ons cruciaal’

Als je buiten je werk geen passie hebt, mis je die vaak ook in je werk. Daarom stimuleren ze bij HLG (de nieuwe naam van HoogeveenLuigjes Accountants en Belastingadviseurs) dat medewerkers zich verbinden aan de lokale gemeenschap. Gerard de Gooijer en Henk Luigjes over hun betrokkenheid bij Nijkerk, het jubileum en de nieuwe koers van HLG.

Kijk. Chantal daar is kickboxer. Leo zit bij de vrijwillige brandweer. En Renate speelt begenadigd fagot. Ja, de medewerkers van HLG hebben ook functies en visitekaartjes. Maar als Gerard de Gooijer en Henk Luigjes ze moeten typeren zijn het niet in eerste instantie fiscalisten, accountants of administratief medewerkers.

“Ons werk gaat niet over cijfertjes. Het draait om mensen. Als ik een adviesgesprek moet voeren met een ondernemer maar ik hoor dat zijn dochter op dat moment havo-examen doet, dan is er even iets belangrijkers in de wereld dan bedrijfsadvies”, vertelt Gerard de Gooijer. “Als je dat niet begrijpt, dan snap je het vak niet.” En dus vinden ze het bij HLG belangrijk dat hun medewerkers niet alleen een passie hebben voor hun vak, maar ook ’s avonds of in het weekend iets doen of betrokken zijn bij een vereniging of organisatie die hen plezier en energie geeft. “Onze ervaring is dat als je privé geen passie hebt, je dat doorgaans ook mist in je werk. Bevlogenheid is cruciaal en een gebrek daaraan compenseer je niet door goed te zijn in je vak.”

Schaatsen & festivals
Gerard de Gooijer mag het zeggen. In november en december concurreren de spreadsheets op zijn bureau met de schaatsen van honderden Nijkerkers. Als kartrekker van Nijkerk on Ice heeft hij er in die periode een baan bij. Verder is De Gooijer betrokken bij de Lions en was hij in het verleden bestuurslid bij de BHN. Naast hem aan tafel zit Henk Luigjes, die ook nauw betrokken is in het Nijkerkse netwerk. Je komt hem tegen bij de Rotary, hij is penningmeester van korfbalclub Sparta Nijkerk, commissaris van Woningstichting Nijkerk (WSN) en voorzitter van Stichting Weeshuis.
Die betrokkenheid is niet strategisch of marketingtechnisch, benadrukken De Gooijer en Luigjes. Met Audit en International als speerpunten groeit HLG vooral landelijk en internationaal. “We vinden het gewoon leuk om iets terug te doen voor de stad. In Nijkerk is de betrokkenheid groot. Als je iets leuks wilt organiseren, heb je al snel een groep mensen om je heen die wil meehelpen. Dat moeten we koesteren”, vindt Luigjes.

Voor De Gooijer speelt nog iets anders mee. “Ik hou van mensen. Er is niets interessanter dan te ontdekken wat anderen beweegt. Door je buiten je werk in te zetten kom je in contact met mensen die je anders niet zou spreken. Juist dat maakt het zo leuk. Bovendien houdt het je scherp en creatief. Dat is ook de reden dat ik in mijn vrije tijd graag naar festivals ga. Lowlands, Rock Werchter; daar krijg ik echt energie van.” Luigjes kom je niet crowdsurfend voor main stage tegen. “Ik ben meer van het reizen”, lacht de Nijkerkse mede-oprichter van HLG. “Stedentrips, bezoekjes aan andere continenten. Dat verbreedt je scope. Ik vind het heel leerzaam om te kijken hoe ze ergens anders op de wereld dingen doen en daar het goede van te behouden.”

Gestart vanuit de garage
De twee doen hun verhaal aan de vooravond van het 25-jarig jubileum van HLG, dat gevierd wordt met relaties, collega’s en oud-medewerkers. Dat gebeurt in stijl, met een foodfestival voor de deur van het kantoorpand in Leusden waar HLG vorig jaar neerstreek.
“We begonnen in 1993 in een uitgebouwde garage”, blikt Henk Luigjes terug. “Al snel hebben we de stap naar Leusden gezet. In 2008 kwam er een kantoor in Nijkerk bij. Vorig jaar hebben we besloten om alles weer onder een dak te brengen. Dat is toch praktischer en we hebben niet perse stenen in Nijkerk nodig om onze klanten daar te ondersteunen. Bovendien is onze betrokkenheid en liefde voor Nijkerk blijvend. Uit het oog is zeker niet uit het hart.”

Om de mannen daar dagelijks aan te herinneren, bevatten de spreekkamers van HLG grote wandprints van herkenbare plekken in het werkgebied. De Koppelpoort in Amersfoort, het stoomgemaal van Nijkerk. Glazen wanden geven de rest van het kantoor een ruimtelijke uitstraling. Subtiele combinaties van blauw, grijs en taupe zorgen voor warmte, informele zitjes en rondslingerende voetballen geven een speelse touch.

Groei door focus
Op dit moment telt HLG circa 35 medewerkers. De komende jaren staan in het teken van uitbreiding. Over 3 tot 4 jaar lopen hier rond de 50 medewerkers rond, voorspelt De Gooijer. Een ambitie die voortvloeit uit de strategische koers die HLG al in 2010 inzette. “Door de toenemende digitalisering verdwijnt op termijn het meer administratieve werk. De jaarrekening en fiscale aangifte gaan uiteindelijk gedaan worden door een computer. Daarom hebben wij gekozen voor een focus op audit, advies, internationaal en het digitaliseren van de administratievoering.

Met name die laatste tak spreekt tot de verbeelding. Zo zette HLG samen met een Engelse partner de juridische en fiscale structuur op van een ‘Silicon Valley Gigant’ toen die naar Nederland kwam om een datacentrum te bouwen. Hoe zo’n grootmacht aan tafel komt in Leusden? “Dat komt omdat we partner zijn van Allinial Global, een internationaal samenwerkingsverband van accountantsorganisaties. Onze partner Carlos Apapoe is net terug van een roadshow langs collega kantoren in de VS om het netwerk te verdiepen. Ook in de Brexit hebben we veel zin. Er komen straks 1500 bedrijven onze kant op en wij zitten goed in dat netwerk”, vertelt De Gooijer.
Ook op het gebied van audits heeft HLG een sterke positie verworven, vult Luigjes aan. “Wij concurreren voor opdrachten met de Big Four: E&Y, KPMG, PWC en Deloitte. En we winnen ook regelmatig. We hebben in die zin een bijzondere positie. Kantoren van onze omvang zijn over het algemeen te klein om te investeren in de kennis die nodig is om een vergunning voor audits te behouden, de grote kantoren hebben wel de kennis en de vergunning maar missen het persoonlijke karakter en de betrokkenheid die wij bieden.”

Rebranding
Nee, klanten vinden is geen punt. Het vinden en binden van bevlogen vakmensen; dat is de uitdaging voor de komende jaren. “Personeelsschaarste is de enige rem op onze ambities”, zegt De Gooijer. “Medewerkers die hier aan de slag gaan zijn verrast dat we zulke uitdagende opdrachten doen en dat je als medewerker ook de verantwoordelijkheid en vrijheid krijgt. Je doet hier niet een deel achter de schermen, waarna een partner bij de klant de besprekingen doet. Nee, het is jouw opdracht en die doe je ook helemaal. Bovendien bieden we een betere werk-privébalans. Ook hier is het hard werken, maar in het hoogseizoen maak je hier 50 uur. Geen 70.”

Nu deze boodschap nog even tussen de oren krijgen van de doelgroep. Daar moet het recente rebrandingstraject bij helpen. Zo gaat binnenkort de nieuwe website live, met een persoonlijke insteek en frisse uitstraling. Ook het logo en de bedrijfsnaam kregen een upgrade. HoogeveenLuigjes Accountants en Belastingadviseurs werd HLG, passender bij het nationale en internationale karakter van het kantoor. “Want”, lacht De Gooijer, “HoogeveenLuigjes, dat krijgen ze in Silicon Valley echt niet uit hun mond.”

www.hlg.nl

Geplaatst op: 20-06-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.