Parkeertarieven in Nijkerk stapsgewijs omhoog

NIJKERK – Winkelend publiek gaat meer betalen voor een bezoekje aan de Nijkerkse binnenstad. Het parkeertarief stijgt stapsgewijs naar 0,90 euro per uur in 2021. Het tarief voor een dagkaart verdubbelt naar 4,00 euro.

Dat meldt het college in een brief over nieuw parkeerbeleid. De gemeente wil de binnenstad de komende jaren autoluw maken. Parkeerplaatsen op straat verdwijnen, er komen extra plaatsen bij in parkeergarages aan de rand van de stad. Dat moet er voor zorgen dat het aantrekkelijker wordt om te shoppen, te wonen en te werken in het centrum. In het centrum van Nijkerk wordt in de wandelgangen gemord over de parkeerplannen. Een deel van de winkeliers vreest dat klanten wegblijven of uitwijken naar omliggende plaatsen als Putten, Hoevelaken of Vathorst. Daar is parkeren gratis.

Dat de bestedingen in het centrum van Nijkerk licht teruglopen, zoals onlangs bleek uit Koopstromenonderzoek, is daarbij een bron van zorg. Uit onderzoek door Strabo blijkt dat winkeliers een punt hebben. Autobezoekers dragen relatief veel bij aan de winkelomzet. In plaatsen waar je gratis kunt parkeren, komen er meer bezoekers met de auto waaronder ook nieuwe klanten. Centra die geheel of gedeeltelijk gratis parkeren invoerden, zagen het bezoek met 8 tot 15% stijgen en de omzet met 10 tot 20%. De kans dat de gemeente winkeliers tegemoet komt lijkt echter klein. Ze zit namelijk aan de andere kant met Aprisco, de exploitant van parkeergarage Oosterpoort. Aprisco is mordicus tegen gratis parkeren in het Nijkerkse centrum. Dat zou oneerlijke concurrentie zijn meent het bedrijf, dat in het verleden al dreigde met forse schadeclaims. Zo dreigt het nieuwe parkeerbeleid opnieuw een hoofdpijndossier te worden in Nijkerk.

Geplaatst op: 25-04-2019