Hoe ontwikkelt de prijs van vastgoed zich?

Als ondernemer behoren huisvestingslasten doorgaans tot een van je grotere kostenposten. Het is daarom verstandig om regelmatig te evalueren: zitten we nog goed op onze huidige locatie en moet ik misschien switchen tussen kopen of huren? Bij die afweging speelt de waardeontwikkeling van commercieel vastgoed een belangrijke rol. Ik schets de trends voor je.

Vooral koopprijzen van kantoren in de lift
Laat ik maar met de deur in huis vallen. De koopprijzen van bedrijfsruimten, winkels en kantoren zijn in het eerste half jaar van 2017 opnieuw gestegen, zo blijkt uit onderzoek van de Amsterdam School of Business (ASRE). De gemiddelde koopprijs van een bedrijfsruimte nam toe met 2,2 procent, die van winkels steeg met 3,3 procent en die van kantoren zelfs met 5,6 procent ten opzichte van 2016. De prijs van commercieel vastgoed zit dus in de lift, maar we zijn nog altijd niet op het niveau van voor de crisis.

Vraag naar A-locaties trekt aan
Hoe het komt dat die prijzen stijgen? Er is weliswaar nog een relatief groot aanbod aan commercieel vastgoed. Toch zorgt de aantrekkende economonie voor een groei in de vraag naar A-locaties. Keerzijde daarvan is dat er steeds minder B-locaties worden verhuurd, waardoor de leegstandscijfers van winkels (11,46% in Nijkerk) en kantoorpanden (9,6% in Nijkerk) nog altijd relatief hoog zijn.

Beleggers drijven de vastgoedprijzen op
De prijsstijging wordt daarnaast aangedreven door beleggingsdrang. Veel investeerders zoeken door de lage rente naar panden waarmee ze een gezond rendement op hun vermogen kunnen realiseren. In het eerste halfjaar van 2017 namen de beleggingen in commercieel vastgoed volgens NVM Business met 36 procent toe tot circa 4,1 miljard euro. Ik hoef je niet te vertellen wat toegenome schaarste doet met prijzen.

Hoe is de situatie in Nijkerk?
Wil je weten wat deze ontwikkelingen voor effecten hebben op de Nijkerkse commerciële vastgoedmarkt? Een keertje sparren over of een investering in vastgoed voor jou een interessante belegging kan zijn? Of samen nadenken over welke huisvestigingsstrategie de komende jaren slim is voor jouw bedrijf? Ik denk graag met je mee!

Ben van de Velde is bedrijfsmakelaar en zakelijk taxateur bij Domicilie Makelaars in Nijkerk.

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 21-12-2017