Opnieuw te weinig draagvlak voor BIZ

NIJKERK – Er komt definitief geen bedrijven-investeringszone (BIZ) in de Nijkerkse binnenstad. Ook bij een tweede peiling bleek er te weinig draagvlak onder ondernemers om een heffing in te voeren waarvan de opbrengsten gebruikt worden om de aantrekkingskracht van het centrum te vergroten.
157 ondernemers mochten de afgelopen weken opnieuw hun mening geven over de BIZ, nadat het voorstel bij een eerdere peiling werd weggestemd. De voorstanders deden daarna verwoede pogingen om bezwaren van nee-stemmers weg te nemen en stelden een nieuwe peiling voor, dit keer zonder vastgoedeigenaren.
Teleurstelling
Het mocht echter niet baten. Van de 91 ondernemers die hun stem uitbrachten waren er 51 voor de invoering van een zone waarbinnen ondernemers 350 tot 950 euro per jaar zouden gaan betalen, afhankelijk van de waarde van hun bedrijfspand. Dat was echter niet voldoende. Voor invoering van de BIZ was namelijk een tweederde meerderheid nodig. En dus overheerste de teleurstelling bij onder meer de werkgroep BIZ.
Freeriders
Zij zagen de BIZ als hét middel om freeriders de pas af te steken, bedrijven in het centrum die wel profiteren van activiteiten in het centrum, maar daar niet aan meebetalen. Ook zou er met een BIZ eindelijk een groter budget en meer slagkracht komen om meer bezoekers naar Nijkerk te trekken, en ervoor te zorgen dat ze langer blijven en meer besteden in Nijkerk.

Geplaatst op: 28-02-2019