Ondernemers van start met Nijkerkse Uitdaging

NIJKERK – Nijkerk is sinds deze maand een ondernemersnetwerk rijker. Zo’n twintig bedrijven slaan de handen ineen in de Nijkerkse Uitdaging. Het doel? Bemiddeling tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties waarin menskracht, materiaal en middelen centraal staan.

Nijkerk sluit zich hiermee aan bij een lange rij van gemeenten die zich in de afgelopen jaren verbonden aan de Nederlandse Uitdaging. De formule heeft zijn succes inmiddels meer dan bewezen, vertelt ondernemer en mede-initiatiefnemer in Nijkerk Marleen Schuit.

De werkwijze is simpel maar doeltreffend. Maatschappelijke organisaties dienen (meestal online) een aanvraag in bij de Uitdaging. Bijvoorbeeld een buurthuis dat op zoek is naar keukenapparatuur. Of ondersteuning bij het aanvragen van subsidie door een muziekvereniging. De Matchgroep, bestaande uit ervaren ondernemers, beoordeelt elke aanvraag en kijkt vervolgens welk bedrijf kan meewerken aan het project. Maar andersom kan het ook, aldus Marleen. Voor bedrijven die maatschappelijk betrokken willen zijn kan een passende vraag vanuit het maatschappelijk veld worden gezocht.

Enthousiast
In Nijkerk is positief gereageerd op het initiatief, vertelt Marleen. In korte tijd werd een bestuur gevormd en meldden zich enthousiaste ondernemers die zich willen aansluiten bij de Nijkerkse Uitdaging. Het levert ze dan ook het nodige op, leert de ervaring. ,,Ondernemers willen graag maatschappelijk betrokken zijn. Dat kan natuurlijk door financieel bij te dragen, maar door de handen uit de mouwen te steken of te voorzien in materialen, kun je op een andere manier Nijkerk een beetje mooier maken.’’

Marleen sluit niet uit dat op termijn ook een aantal gerelateerde ‘banken’ (zoals de bestaande voedselbank) het levenslicht zullen zien. ,,Denk aan een huisraadbank. Of een vacaturebank waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gekoppeld worden aan een werkervaringsplek. Of een cadeautjesbank; veel bedrijven hebben gedateerde relatiegeschenken in de kast staan die nog prima dienst kunnen doen als bedankcadeautjes binnen bijvoorbeeld een vrijwilligersorganisatie.’’

Op 3 juni werd de stichting opgericht tijdens een officiële bijeenkomst bij Woonzorgcentrum Op de Pol. Opmerkelijk genoeg leverde dit contact meteen een eerste officieuze match op, vertelt Marleen. ,,In ons contact met Op de Pol werd duidelijk dat er onvoldoende budget was om de miniweide op het terrein op te knappen en uit te breiden. Er zijn contacten gelegd met diverse vakmensen die hierin een steentje wilden bijdragen. Een leuke en passende proloog op de Nijkerkse Uitdaging!’’

Meedoen?
Meedoen met de Nijkerkse Uitdaging? Een bedrijf kan er voor kiezen om deel te nemen aan een specifiek project, founder of vriend worden, of kennis, kunde of extra handen bieden. Kijk op www.denijkerkseuitdaging.nl of bel met manager Marleen Schuit (06-52058012).

Geplaatst op: 23-06-2016