‘Ondernemer is ook emotioneel betrokken bij deal’

De keuze voor een nieuw bedrijfspand een puur zakelijke beslissing? Absoluut niet, merken Nick de Boer en Peterjan van Rijswijk van Domicilie Bedrijfshuisvesting. “Ondernemers en vastgoedeigenaren liggen ook echt wel eens een nacht te malen over hun pand.”

Rijd met Nick de Boer een rondje door Nijkerk en hij is in zijn element. Het is de plek waar hij zijn lange makelaarscarrière in 1990 begon, als assistent van Gerrit Schipper. Bijna dertig jaar later is de Nijkerker uitgegroeid tot eigenaar van een goedlopend makelaarskantoor dat vanuit vestigingen in Nijkerk en Ede de gehele FoodValley-regio bestrijkt.
Domicilie Makelaars richt zich zowel op de woningmarkt als het zakelijk vastgoed. Dat laatste gebeurt onder de naam Domicilie Bedrijfshuisvesting. Die tak van Domicilie ondersteunt vastgoedeigenaren, ondernemers en beleggers bij de verkoop, verhuur, aankoop of aanhuur van bedrijfspanden.

Nijkerkse vastgoedmarkt
In de afgelopen jaren is de lokale zakelijke vastgoedmarkt weer aardig opgeveerd, merken ze bij Domicilie. Vooral bedrijfshallen en bedrijfsruimtes zijn sterk in trek. De toenemende vraag leidt nog niet tot een sterke prijsdruk, maar verhuurders vertalen volgens Domicilie hun sterkere positie wel in bijvoorbeeld langjarige huurcontracten. Ook huurkortingen worden bijna niet meer gegeven. En op de kantorenmarkt en in de winkelstraat is weer meer beweging te bespeuren, al is de leegstand in die deelmarkten nog relatief hoog.

Waar letten ondernemers op als ze zich oriënteren op een nieuw bedrijfspand? “Locatie, bereikbaarheid, prijs en uitstraling blijven de belangrijkste criteria”, zegt vestigingsdirecteur Peterjan van Rijswijk, die samen met De Boer in Nijkerk het gezicht is van de zakelijke tak van Domicilie. “Duurzaamheid krijgt langzamerhand iets meer aandacht. We merken dat ondernemers nadenken over energiekosten of het feit dat kantoren vanaf 2023 verplicht energielabel C moeten hebben. Maar het geeft nog niet de doorslag. Wat verder opvalt is dat flexconcepten nog niet echt aanslaan hier in de regio. Nijkerkse ondernemers zijn meer dan elders in Nederland gehecht aan een eigen pand, met hun logo op de gevel.”

Emotionele betrokkenheid
Ook voor vastgoedeigenaren in de regio geldt volgens Nick de Boer dat een kantoorpand, winkel of bedrijfshal méér is dan een beleggingsobject of investering. “Je hoort vaak dat vastgoedeigenaren weinig emotioneel betrokken zijn bij de verkoop of verhuur van hun pand. Ammehoela. Ze willen ook gewoon weten hoe een bezichtiging ging, liggen er wakker van als het langer duurt voordat er een bedrijf gevonden is voor hun pand. Onze kracht is dat we niet alleen goed zijn in ons vak en werken volgens een vaste, herkenbare methode, maar ook op een persoonlijke manier eigenaren betrekken bij het proces om hun pand gevuld te krijgen.”

Dat is elke keer maatwerk, benadrukt Van Rijswijk. “De ene eigenaar wil wel een ICT-bedrijf maar bijvoorbeeld geen autobedrijf in zijn pand. De ander vindt continuïteit belangrijk en steekt daarom in op een langere huurtermijn tegen een wat scherpere huurprijs. Dat maakt dit werk ook zo mooi. Je zoekt elke keer naar de match op zakelijk en persoonlijk vlak.”

Veranderende rol
Hebben ondernemers daar nog wel een makelaar voor nodig? Vroeger wist die als enige waar je moest zijn, maar dankzij Funda in Business is het vastgoedaanbod tegenwoordig volledig transparant en slechts één muisklik ver weg. “Onze rol is daardoor veranderd, maar dat maakt de makelaar absoluut niet overbodig”, reageert De Boer. “Want hoe je een pand in de markt zet is nog steeds vakwerk en vraagt om knowhow en kennis van de lokale markt. Dat geldt ook voor de keuze voor een vestigingsplaats. Past jouw bedrijf beter op De Flier of De Arkerpoort? Daarin denkt Funda niet met je mee. Maar ik moet eerlijk zijn: wij hebben op dit punt ook echt wel eens discussies met vastgoedeigenaren en ondernemers. Dat zijn over het algemeen toch mensen die een duidelijke mening hebben en weten wat ze willen. Dat gaat er soms hard aan toe, waarbij we ook gerust zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest.”

Detailhandel buiten het centrum
Daar komt bij dat veel matches in het netwerk tot stand komen, vult Van Rijswijk aan. “De kunst is om steeds op de hoogte te zijn van de plannen en groeiambities van lokale en regionale ondernemers, zodat ik ze kan tippen: dan is dit een pand dat daarbij past. Nee, ik ga hier niet zitten wachten tot de telefoon gaat.” Vanwege hun kennis over de Nijkerkse vastgoedmarkt denken De Boer en Van Rijswijk ook af en toe mee met bijvoorbeeld de gemeente als het gaat om vastgoedgerelateerde beleidsonderwerpen.

Wat zouden ze zelf doen als ze zonder politieke en financiële beperkingen eens wat vastgoedknopen mochten doorhakken? “Ik zou het havengebied versneld aanpakken en dan niet alleen inzetten op wonen, maar daar ook ruimte scheppen voor horeca en wat winkeltjes. Zodat het echt een levendig gebied wordt. Schakel daar een goede projectontwikkelaar voor in en geef die de ruimte”, zegt De Boer. Van Rijswijk zou graag meer flexibiliteit zien als het gaat om detailhandel buiten het centrum. “Nu is het meteen: nee, dat kan niet. Terwijl je ook het gesprek kunt aangaan en kunt zoeken of je elkaar kunt vinden. Beoordeel een plan op zijn toegevoegde waarde en besef dat er bij leegstand alleen maar verliezers zijn.”

Potentie voor onderscheidende winkels
Ook over de toekomst van de Nijkerkse binnenstad hebben ze zo hun gedachten. “Er is nu afgesproken dat in een aantal straten winkels mogen worden omgebouwd tot woonruimtes. Dat is in mijn ogen niet verstandig. Wat je nu omturnt, krijg je niet 1-2-3 meer terug. Bovendien versterk je daarmee de afname van de doorloop in deze straten. Daar moeten we echt alert op zijn, want voor je het weet haakt winkelend publiek af en wijken ze uit naar Amersfoort. Terwijl er in onze ogen echt wel kansen zijn voor winkels hier”, zegt De Boer, die wijst op een poll die Domicilie onlangs hield op Facebook. “Je hoort dan dat mensen een zuivelwinkel en een goede viszaak missen, maar ook bijvoorbeeld een Jamin of een Ici Paris XL. Zulke wat kleinere, onderscheidende winkels hebben in een kern als Nijkerk volgens mij prima bestaansrecht.”

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 24-10-2019

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.