Ondernemen in tijden van Corona

Hoe vergaat het ondernemers in andere branches in de gemeente Nijkerk?

De horeca is één van de duidelijkst getroffen sectoren door de coronacrisis. Maar hoe staan anderen ervoor binnen de gemeente Nijkerk? Business in Nijkerk deed een ronde onder lokale ondernemers in diverse branches. We peilden hoe de vlag er momenteel bij hangt binnen hun bedrijf. Maar vooral ook hoe zij de toekomst zien. Welke noodmaatregelen nemen zij en welke veranderingen zien zij in hun werkgebied.

Peterjan van Rijswijk, Domicilie Makelaars

“Binnen het bedrijfsonroerendgoed zien we meerdere dingen gebeuren. Er zijn ondernemers die de coronacrisis aangrijpen om extra stappen te zetten op het gebied van investeringen in onroerend goed of een bedrijfsuitbreiding. En er zijn ondernemers die noodgedwongen moeten stoppen met hun plannen of die nu terughoudend zijn. Over het algemeen is het aantal bezichtigingsaanvragen daardoor afgenomen. Maar de bedrijven en organisaties die zich wél bij ons melden zijn een stuk serieuzer. Het vrijblijvende karakter is eraf. Logisch, want het zijn onzekere tijden. Wie wil investeren doet dat weloverwogen en wie twijfelt zet de plannen voorlopig in de ijskast of wordt daar nu toe gedwongen. De onzekerheid over de toekomst zien we onder meer terug in de huurovereenkomsten. Vooruitlopend op eventuele nieuwe maatregelen vanuit de overheid nemen huurder en verhuurder nu dikwijls een artikel op in het contract dat daarop anticipeert. Men zet nog wel stappen, maar timmert de risico’s af voor het geval de eigen sector gedwongen op slot moet. Ook zijn er partijen die al langere tijd op zoek waren naar meer kantoorruimte en daar nu van afzien. Bijvoorbeeld door de huidige situatie met thuiswerken. We geven ook vaker advies over hoe de onroerendgoedmarkt zich zal ontwikkelen in de toekomst. Welk advies dat is, verschilt per sector. Zo zie je nu bijvoorbeeld dat Nijkerk centrum opvallend weinig leegstand heeft, in tegenstelling tot de trend die we landelijk zien. Er zijn de afgelopen weken ook verschillende nieuwe ondernemers gestart of met hun winkel verhuisd. Wat dat betreft is het ondernemerschap van Nijkerk boven verwachting. Natuurlijk blijft het lastig om te overzien wat er in de tweede helft van dit jaar zal gebeuren, maar we nodigen ondernemers die het momenteel zwaar hebben uit om het gesprek aan te gaan. Huurders die advies willen inwinnen over de (financiële) mogelijkheden binnen hun contract, kunnen laagdrempelig bij ons terecht, maar ook de verhuurders zelf. Niemand is immers gebaat bij leegstand in de winkelcentra of op de bedrijventerreinen.”

Paul Verhoef, Rabobank Randmeren“Zitten we in het oog van de storm of juist in de staart ervan? Vragen die ik dagelijks meerdere keren krijg en die ik mijzelf ook afvraag. Na de eerste weken waarin we mkb-klanten hebben kunnen helpen met uitstel van aflossing of extra liquiditeit, merken we nu dat het relatief rustig is met corona-gerelateerde aanvragen. De gesprekken met onze mkb-klanten gaan nu over het vervolg en we zien dat ondernemers zelfs weer doorpakken en investeren. Dat geeft de burger moed! Die stabilisering zagen we hier in de regio een paar weken eerder dan in de rest van het land. De stand nu is dat we ongeveer 10 procent van onze mkb-klanten hebben kunnen helpen met coronaperikelen. Maar de toekomst blijft ongewis. Feit is dat de economie nu wordt gestut door heel veel geld van de overheid en banken. De echte pijn van de coronacrisis wordt daardoor nog niet overal gevoeld. Enkele sectoren worden daarentegen onevenredig hard getroffen. De kunst is nu het vertrouwen terug te krijgen en te zorgen dat er ook weer geld wordt uitgegeven. Dat geld is er, zeker als we kijken naar de enorme toename van het spaargeld. Dat geld kan dus weer terugvloeien in de economie. Het is nu zaak dat de overheden in Europa fors gaan investeren in vooral de nieuwe economie. Ik denk dat we pas in het najaar goed zicht krijgen op hoe onze economie ervoor staat, maar mijn gevoel zegt dat we er nog niet zijn. De vraag is dus of de crisis nog een staartje krijgt of dat het een grote staart wordt.”

Rens Kok, Crossfit Nijkerk

Het zal je gebeuren. Nét voor de geplande opening je deuren moeten sluiten. Het overkwam Rens Kok, oprichter van Crossfit Nijkerk. “Daar kreeg ik wel even de deksel op de neus. Gelukkig kon ik goede afspraken maken met mijn huurbaas en van aaruit ben ik gaan kijken naar wat nog wel mogelijk was. Zoals de verhuur van onze trainingsmaterialen. Daarmee konden we het hoofd boven water houden.” Inmiddels geven Rens en zijn collega’s weer trainingen in de buitenlucht. “Met maximaal vier man, een derde van de normale groepsgrootte.” De sportschoolsector kijkt vol verwachting uit naar 1 juli, de datum waarop mogelijk de deuren weer geopend mogen worden. Kok: “Hoe onze toekomst er binnen de anderhalvemetersamenleving uit zal zien, is moeilijk te voorspellen. Ik vermoed dat we strengere richtlijnen krijgen; een afstand van 2 of 2,5 meter en speciale luchtfilters omdat je tijdens het sporten zweet en harder uitademt. Veel desinfectiehandelingen. Als crossfitbox is het makkelijker om aan de regelgeving te voldoen dan voor een reguliere sportschool. Wij werken altijd met groepen en gebruiken geen apparaten. We zullen waarschijnlijk een tijd met kleinere groepen moeten draaien, maar voorlopig is dat geen probleem. De grote sportscholen hebben het veel zwaarder. Mogelijk levert ons dat zelfs nieuwe leden op.” In de coronatijd zijn veel Nijkerkers thuis aan het sporten geslagen. “Of men dat blijft doen als het normale leven weer aanbreekt vraag ik me af.”

Paul Verhoef2

CrossFit Nijkerk Rens