NOV zoekt oplossing voor probleem ‘freeriders’

NIJKERK – Bedrijven die géén lid zijn van de ondernemersvereniging, maar wél mee profiteren van alle activiteiten die er in het stadshart worden georganiseerd. Het is de Nijkerkse Ondernemers Vereniging (NOV) en vele andere ondernemersverenigingen in den lande een doorn in het oog. Een oplossing ligt in het verschiet.

,,We noemen ze ook wel freeriders’’, zegt Henry Hamstra, namens het bestuur van de NOV. ,,Bedrijven die wél profiteren van onze activiteiten zoals de intocht, de sfeerverlichting en onze lobby en contacten richting het gemeentebestuur, maar niet meebetalen om het mogelijk te maken. Dat is de reden waarom we momenteel onderzoeken of we een zogenoemde Business Investerings Zone (BIZ) kunnen instellen.’’

Nieuwe organisatie

Dit zou betekenen dat er een nieuwe organisatie wordt opgericht die zich gaat inzetten om de kwaliteit, leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum te verbeteren. Binnen deze BIZ zou vervolgens een heffing kunnen worden ingevoerd voor alle bedrijven die in het gebied gevestigd zijn. Met deze heffing (vergelijkbaar met reclamebelasting) kunnen de promotionele activiteiten van het gebied worden georganiseerd.’’

Dat betekent niet dat de NOV wordt opgeheven, legt Hamstra uit. ,,Maar het betekent wel dat we te maken krijgen met een andere (financiële) constructie. Het is niet zo dat bijvoorbeeld de intocht dan ineens door iemand anders wordt georganiseerd, maar dat wij als NOV een aanvraag indienen en een budget aanvragen bij de BIZ. Op deze manier kunnen we het voor elkaar krijgen dat alle ondernemers die belang hebben bij vestiging in het centrum ook aan (promotie)activiteiten gaan meebetalen.’’

Draagvlak

Hamstra verwacht dat het nog wel enige tijd zal duren voordat deze reclamebelasting effectief wordt. ,,Als NOV-bestuur laten we ons de komende periode eerst heel goed voorlichten. Vervolgens bespreken we het idee uiteraard eerst uitgebreid met onze leden voordat we tot een beslissing komen. Daarna moet minimaal zestig procent van de ondernemers in een dergelijke investeringszone aangeven dat ze mee willen doen, voordat je überhaupt een BIZ kunt invoeren.’’

De NOV is voortdurend bezig met belangenbehartiging, zegt Hamstra. ,,Daar willen we ook verder aan werken. Een mooi voorbeeld daarvan is de belangenbehartiging richting pandeigenaren. Om Nijkerk aantrekkelijk te houden moeten er acceptabele huurprijzen worden gehanteerd. We willen daarom ook steeds meer een serieuze gesprekspartner zijn van de eigenaren van onroerend goed. Daarnaast zijn we uiteraard vertegenwoordigd in de gesprekken over het nieuwe Masterplan voor de binnenstad. We hebben een ontzettend mooie binnenstad waar vrijwel iedere week wel een kleiner of groter event plaatsheeft. Dat willen we graag zo houden.’’

facebook.com/centrumnijkerk
info@centrumnijkerk.nl

Geplaatst op: 17-02-2016

1 antwoord
  1. Fred van de Beek zegt:

    Ik denk dat het plaatsen van een ledenlijst zoals bij BHN goed weer geeft wie wel en wie niet bereid is belangenorganisaties te steunen. Feitelijk worden hiermee free riders bekend.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.