Nog even aandacht voor de nieuwe belastingplannen

Prinsjesdag 2018 ligt al een maand achter ons maar toch wil ik een paar belangrijke voorstellen uit het Belastingplan 2019 onder de aandacht brengen.

De economie draait op volle toeren en de werkgelegenheid is maximaal. Er is volop vertrouwen in de toekomst. In de plannen van volgend jaar zien we dat de lasten op arbeid omlaaggaan, belastingontwijking en -ontduiking worden tegengegaan. Consumptie wordt duurder om hiervoor ruimte te maken. Het kabinet vindt het vestigingsklimaat binnen Nederland erg belangrijk. Niet te missen hierin is de afschaffing van de dividendbelasting. Er is dit jaar ook een fiscaal konijn uit de hoed gekomen. Aangekondigd is dat de dga’s vanaf 2022 belasting gaan betalen over een schuld van meer dan € 500.000 aan hun B.V. Dit jaar dus weer een boeiend belastingplan waar voor iedereen iets in zit.

Een aantal punten nog even onder de loep:
Dividendbelasting wordt weliswaar afgeschaft. Voor de dga in Nederland betekent dit echter alleen een verschuiving van de volledige heffing naar box 2 in de IB-aangifte. Oftewel op het moment dat je dividend uitkeert in 2019 blijf je net als in 2018 25% belasting betalen.
Het tarief voor de AB-heffing (Box 2) stijgt in 2020 van 25% naar 26,25% en in 2021 naar 26,9%. Wilt u de komende jaren nog dividend uitkeren, dan kunt u dat mogelijk beter voor eind 2019 doen. Let op: Deze uitkering leidt tot hoger vermogen in Box 3.

Levert u goederen of diensten tegen het huidige lage tarief van 6%? Vanaf 2019 stijgt dit tarief naar 9%. Overweegt u een fiets ter beschikking te stellen aan uw medewerkers? Vanaf 2020 wordt een bijtellingsregeling (zoals we die bij auto’s kennen) ingevoerd. De bijtelling wordt vastgesteld op 7%.

Fiscaal afschrijven op onroerend goed in eigen gebruik wordt vanaf 2019 naar alle waarschijnlijk beperkt in de vennootschapsbelasting. Een en ander leidt tot hogere resultaten en dus tot meer belasting betalen. Rondom het welbekende DBA-dossier is er nog geen licht aan het einde van de tunnel. Een onafhankelijke commissie krijgt nu de opdracht om met voorstellen te komen, verwachte oplevering per 2019. Zijn één of meerdere van deze punten voor u van toepassing neem dan contact op met uw adviseur/accountant. Uiteraard kan Alfa u hierbij ook van dienst zijn.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs

www.alfa.nl