Nijkerkse saté! Zónder pinda’s!

Vergelijkbare ondernemingen zijn er niet, vertelt een enthousiaste marketingadviseur Betty Groen. De onderneming zag in 2011 het levenslicht in de schoot van het naastgelegen moederbedrijf Epos, al tientallen jaren producent en leverancier van kruiden en specerijen. Hier werd op de bestaande productielijnen al op beperkte schaal geproduceerd voor consumenten met een allergie, vertelt Groen. “Omdat de vraag naar allergeenvrije producten toenam en wij meer kennis en inzicht kregen over het belang van allergenen managementsystemen, is er toegewerkt naar een compleet nieuwe productielijn onder de naam Dutch Spices.”

Nieuw label
Deze kruidenlijn kreeg niet alleen een nieuw label, maar ook een totaal andere opzet. “Als je écht wilt veranderen, moet je het verleden loslaten’’, vertelt Groen. “Smaakvolle én allergeenvrije producten aanbieden vraagt er om dat je volgens de strengste normen werkt en dat je de gehele keten hebt gecontroleerd. Voordat Dutch Spices van start kon gaan, is er in de jaren daaraan voorafgaand intensief aan gewerkt.”

Het doel van dit alles? De consument het plezier en vertrouwen in eten teruggeven, zegt Groen beslist. “Je hebt geen idee hoe complex het leven kan zijn van mensen met een allergie én hoeveel mensen er alleen al in Nederland last van hebben: zo’n twee procent van de Nederlandse volwassenen en maar liefst 7 procent van de kinderen. En dan heb je ook nog 25 tot 30 procent die een vermoeden heeft van een allergie.” In de Europese wetgeving zijn 14 allergenen vastgesteld die overgevoeligheidsreacties kunnen geven. De meeste allergische reacties ontstaan op schaaldieren, pinda, noten, vis, melk en ei. Het Voedingscentrum heeft nog 10 extra allergenen benoemd waar mensen allergisch op kunnen reageren. Deze lijst van 24 stoffen weert Dutch Spices uit haar productieproces. “Je kunt je voorstellen dat het van het grootste belang is dat die productielijn helemaal schoon moet zijn. Er is maar een theelepeltje ongewenste stoffen nodig om een partij onbruikbaar te maken voor consumenten met een allergie.’’

Ontwikkeling
De kans is groot dat iedereen wel eens de producten van Dutch Spices op zijn bord heeft gehad. “We leveren onze producten aan de industrie voor versspecialisten, maar ook voor thuisgebruik. Wie luncht of aan de avondmaaltijd zit kan er bijna wel van uit gaan dat er iets inzit dat uit Nijkerk afkomstig is. Neem de kruidenmix op je vleeswaren, de kruiden op de kip van de supermarkt of de kruiden op verpakte aardappels. Overal waar mensen eten, wil Dutch Spices ontzorgen door smaakvolle en producten aan te bieden.’’

Dieetproducten zijn lang een ondergeschoven kindje geweest, geeft Groen aan. Maar in de afgelopen jaren is het assortiment smaakvolle producten steeds groter geworden. “Kijk naar alcoholvrij bier. Dat is weliswaar geen dieetproduct, maar de smaak ervan heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het is niet langer een buitenbeentje in het schap, maar een volwaardige afdeling waar je kunt kiezen uit smaakvolle producten.”

Over smaak valt altijd te twisten. En dat doen ze dan ook volop bij de Nijkerkse kruidenproducent. De Dutch Spices Acadamy is hét kennis- en trainingscentrum, waar producttesten plaatsvinden en heel wat afgedisussieerd wordt. “We streven naar het hoogste kennisniveau van onze medewerkers. We willen voorop lopen. Het signaleren van smaaktrends is een belangrijke verantwoordelijkheid van deze Academy. Twee keer per jaar wordt een trendrapport gemaakt waarin uiteengezet wordt gezet welke kant het op gaat met de smaak van de consument. Bedrijven kunnen bij ons een trendrapport opvragen. Wij analyseren in welke markt dit bedrijf haar producten afzet en waar de kansen liggen. Vanuit de trendanalyse maken wij dan klantspecifieke voorstellen die een grote kans van slagen hebben op een succesvol en gewaardeerd (consumenten-)product.”

Satésaus
Dagelijks worden binnen Dutch Spices nieuwe smaken ontwikkeld op de afdeling Research en Development. Een koning binnen het assortiment is de satésaus van Dutch Spices, die de smaak van een pindasaus benadert zonder dat er ook maar eentje in zit. Én vrij is van de 24 meest voorkomende allergenen. Dankzij de zonnebloempitten die er in verwerkt zijn is het een saus geworden met een echte bite.

Lokale speler
Hoewel Dutch Spices een wereldspeler mag worden genoemd, is er ook een duidelijke binding met de regio. Met de Stichting Voedselallergie bijvoorbeeld, die gevestigd is in Nijkerk. En met de Nederlandse Coeliakie Vereniging, die vanuit Nijkerk naar Naarden verhuisde. Dutch Spices denkt met deze organisaties mee en verleent waar nodig ook haar medewerking. Ook de Voedselbank in Nijkerk wordt regelmatig van producten voorzien. “Hierdoor zijn we nauw betrokken bij de lokale activiteiten en stimuleren we samenwerkingen. Niet alleen met diverse bedrijven, maar ook met scholen. Door bijvoorbeeld klassen met schoolkinderen een kijkje achter de schermen te laten nemen. Iedereen is altijd weer verbaasd over de unieke dingen die we hier in Nijkerk doen.’’

www.dutchspices.nl

Geplaatst op: 22-06-2017

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.