Nijkerkse pet geliefd bij agent én koning

Politieagenten, militairen, brandweermannen en machinisten Ze dragen allemaal een hoofddeksel uit Nijkerk. Zelfs koning Willem-Alexander is ‘klant’ van Hassing, de enige Nederlandse fabriek die nog uniformpetten maakt.

Dat gebeurt aan de Melkrijder, op bedrijventerrein Arkervaart. Achter een op het oog doorsnee kantoorpand met magazijn gaat het mekka voor pettenliefhebbers schuil. Je vindt er hoofddeksels in allerlei soorten en maten. Van de casual baseballcap tot statige uniformpetten, baretten, kepi’s, bobbyhelmen en mutsen die professionals dragen als ze aan het werk zijn. Tot de klanten van Hassing behoren niet alleen overheidsdiensten. Ook luchtvaartmaatschappijen, restaurants, cateraars, beveiligingsbedrijven, uitvaartondernemers en zelfs carnavals- en muziekverenigingen kloppen aan bij het Nijkerkse bedrijf, dat jaarlijks tienduizenden hoofddeksels produceert.

In Nederland is groei nauwelijks nog mogelijk. Dus richt Hassing zich ook nadrukkelijk op buitenlandse markten. Franse postbodes, Duitse politieagenten en hulpverleners van de VN; ze lopen inmiddels met een hoofddeksel uit Nijkerk rond. En dat vrolijke petje van Mickey Mouse dat je in Disneyland Parijs koopt, komt ook bij Hassing vandaan.

De basis voor dat succes? Die werd al in de negentiende eeuw gelegd. In 1894 begon Anthonius Hassing – een geboren Nijkerker – een fabriek voor uniformen en uniformpetten in Purmerend. Enkele jaren later verhuisde het bedrijf naar garnizoensstad Amersfoort, een gouden zet. Al snel floreerde het bedrijf, dat inmiddels ook sporen, sabels, handboeien en pistolen leverde.
Inmiddels ligt de focus weer volledig op hoofddeksels. Jarenlang had Hassing op dat gebied levendige concurrentie uit eigen land. Vandaag de dag niet meer. Hassing is de enige overgebleven uniformpettenmaker van Nederland. Ook in het buitenland is het aantal fabrieken de laatste decennia sterk gedaald. Deels komt dat doordat het aantal uniformberoepen afneemt. Kwam er vroeger nog een gasmeter in vol ornaat aan de deur, tegenwoordig leest je netbeheerder op afstand de meterstanden uit. Daar komt geen pet meer aan te pas. En ook het afschaffen van de dienstplicht nam een flinke hap uit de markt.

Revival van de uniformpet
Maar de uniformpet uit de tijd? Daar willen eigenaar Albert Have en zijn rechterhand Paul van den Heuvel (directeur zusterbedrijf Integrated Sports, zie kader) niets van weten. Sterker nog. Overheidsinstanties grijpen weer terug naar het hoofddeksel. “Juist in onzekere of moeilijke tijden hechten mensen meer waarde aan orde en hiërarchie. Een uniformpet draagt daaraan bij. Die vergroot je autoriteit.” De crisisjaren waren voor Hassing dan ook juist een periode van groei, met 2013 als absoluut topjaar. Want voor de kroning van Willem-Alexander moest iedereen natuurlijk een nieuwe ceremoniële uniformpet. Inclusief de koning zelf.

Hassing (Medium)

Productie in Nijkerk
Dat meesterstuk werd gemaakt in het Nijkerkse confectieatelier. Dat is nog altijd echt ambachtswerk. Ontwerpen, patronen maken, snijden en stikken; het gebeurt bijna allemaal met de hand. Daarbij moet gezegd worden dat in Nijkerk vooral nieuwe modellen, kleine series en maatwerkproducten gemaakt worden. “Als een generaal morgen een belangrijke ceremonie heeft en zijn uniformpet is kwijt of er is iemand op gaan zitten, dan maken wij vandaag nog een nieuwe.”
De grote series – duizenden dezelfde petten voor bijvoorbeeld de landmacht, luchtmacht of marine – worden al jarenlang gemaakt in Tunesië, waar Hassing een eigen fabriek met tientallen medewerkers heeft. In Nijkerk zelf werken 15 mensen. Daarnaast zijn er nog enkele verkopers actief in onder meer Duitsland, België, Frankrijk en Scandinavië.
Waarom de Nijkerkse hoofddeksels in binnen- en buitenland zo geliefd zijn? Dat kunnen Have en Van den Heuvel in vier woorden uitleggen: conform en op tijd. “Onze hoofddeksels voldoen aan de eisen en we komen onze afspraken na. Dat lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het in de textielindustrie niet. Zeker niet als je produceert in het Verre Oosten. Wij onderscheiden ons echt met onze betrouwbaarheid en kwaliteit.”

Eigen pettenlijn
Na 123 jaar beheerst het Nijkerkse bedrijf dat kunstje tot in detail. Hoogste tijd dus voor een nieuw avontuur. Trots toont Have samples van een nieuwe lijn baseballcaps. Trendy petten die inmiddels in groten getale op de boot onderweg naar Europa zijn. Dit najaar zijn de ‘Hassings’ te koop in de winkel. Je moet er wel een eindje voor rijden. De caps – marktprijs tussen de 30 en 50 euro – zijn namelijk in eerste instantie alleen verkrijgbaar bij Parijse modezaken in het hoge segment. De Hassings hangen er straks tussen de broeken van Armani. En stiekem hopen ze in Nijkerk dat de caps straks net zo’n begrip worden als die oude vertrouwde uniformpetten.

Geplaatst op: 08-05-2017