Nijkerkse economie bij sterkste van Nederland

NIJKERK – De goede prestaties van Nijkerkse bedrijven vallen ook landelijk op. Nijkerk behoorde namelijk in 2019 tot de 40 sterkste economische gemeenten van Nederland.

De ranglijst wordt jaarlijks opgesteld door Bureau Louter uit Delft. De onderzoekers kijken daarbij naar het aantal arbeidsplaatsen, de toegevoegde waarde (dat is: de omzet min de inkoop van goederen en diensten) en het aantal startende bedrijven.

Regionale koploper
Nijkerk scoorde in 2019 een 39e positie op de ranglijst met economische toplocaties. Ter vergelijking: in 2010 nam de gemeente nog de 68e positie in. De Nijkerkse economie behoort tot de sterkere van de regio. Nijkerk laat namelijk plaatsen als Putten, Ermelo, Bunschoten en Zeewolde achter zich. Buurgemeenten Barneveld en Amersfoort scoren nog iets beter.  Als alleen naar het mkb wordt gekeken scoort Nijkerk zelfs een 13e plek van in totaal 351 gemeenten. De economische prestaties op die ranglijst zijn afgemeten aan het aantal arbeidsplaatsen en de toegevoegde waarde in het mkb en het aantal zelfstandigen per gemeente, waarbij gecorrigeerd wordt voor de omvang van gemeenten.

Sterke economische groei
De topposities in de ranglijst weerspiegelen de sterke groei van de Nijkerkse economie in het afgelopen decennium. Zo groeide de werkgelegenheid in Nijkerk tussen 2009 en 2018 met 2.400, van 20.100 naar 22.500, blijkt uit de economische monitor van de Economic Board Utrecht. De groeispurt trad op vanaf 2016 en is vooral toe te schrijven aan de industrie en de bouwnijverheid. Ook de zorgsector, zakelijke diensten en horeca droegen bij aan de banengroei.

De Nijkerkse economie scoorde in 2019 een 39e plek op de ranglijst van economische toplocaties in Nederland.

Geplaatst op: 26-02-2020