Nijkerk pompt meer geld in economie

NIJKERK – De gemeente Nijkerk investeert in 2019 ruim 18,1 miljoen euro in de lokale economie. Dat is 1,7 miljoen meer dan dit jaar.

Dat blijkt uit de nieuwe gemeentelijke begroting. Er gaat onder meer extra geld naar de fysieke bedrijfsinfrastructuur. Nijkerk begroot voor volgend jaar 5,1 miljoen euro (+39%) aan lasten voor o.a. de grondexploitatie van bedrijventerreinen en investeringen in winkelgebieden.

Verder gaat er in 2019 meer geld naar economische promotie. Het budget ligt met 401.000 euro bijna twee keer zo hoog als dit jaar. Ook is er een bescheiden extra investering van 54.000 euro in economische ontwikkeling, waardoor de uitgaven hiervoor uitkomen op 449.000 euro.
Een groot deel van de economische uitgaven gaat op aan uitkeringen en begeleid werk. Door de aantrekkende economie dalen de begrote lasten hiervoor wel licht ten opzichte van dit jaar.

De nieuwe begroting is de eerste van het nieuwe Nijkerkse college en vertaalt de ambities uit het coalitieakkoord “Verbinden met ambitie”. Economische speerpunten van Nijkerk zijn de komende jaren onder meer het stimuleren en faciliteren van bedrijvigheid, het verduurzamen en circulair maken van de lokale economie, innovatie en een betere aansluiting tussen bedrijfsleven en onderwijs. Op dat laatste terrein werkt de gemeente samen met een kopgroep van bedrijven die in Nijkerk een Food-Production Cluster en een Food-Academy willen ontwikkelen.

Op 1 november behandelt de Nijkerkse gemeenteraad de begroting. In 2020 stijgen de economische lasten naar verwachting nog iets verder, naar 18,4 miljoen euro. Daarna voorziet het college een lastendaling naar 17,4 miljoen euro in 2022.

Geplaatst op: 25-10-2018