Nieuwe subsidie voor zonnepanelen op bedrijfsdak

NIJKERK -Nijkerkse bedrijven kunnen gebruik maken van een nieuwe subsidieregeling als ze zonnepanelen willen laten plaatsen op het dak van hun pand.

Het gaat om de subsidieregeling ‘Verzilver uw dak’ van de Provincie Gelderland. De subsidie is bedoeld om ondernemers te helpen om een zonneproject van de grond te krijgen.
Volgens de provincie hikken veel bedrijven aan tegen de voorbereidingen die nodig zijn om zonnepanelen te laten plaatsen en worden door gebrek aan tijd en kennis te veel kansrijke projecten vroegtijdig gestaakt. De provincie wil daarom ondernemers helpen bij het aanvragen van SDE+subsidie. Voorwaarde is wel dat hun bedrijf een dak van minstens 1.000 m2 heeft. In de regio Nijkerk wordt deze ondersteuning geboden door het bedrijf Fit our Future en de Energieke Regio Nijkerk.

Ondernemers die al een SDE+subsidieaanvraag hebben lopen of een subsidietoezegging binnen hebben, kunnen met een voucherregeling gerichte technische en financiële ondersteuning inkopen, om het zonneproject daadwerkelijk af te maken. Denk aan technisch advies over de dakbelasting of de netaansluiting op bedrijfsdaken. Hiermee kunnen bedrijven tot 50% van de advieskosten vergoed krijgen.

Er is 1,2 miljoen euro aan provinciale subsidie beschikbaar, waarvan de helft gestoken wordt in voorlichting. Met het bedrag wil de provincie ondernemers stimuleren om 600.000 m2 aan nieuwe zonnepanelen op bedrijfsdaken aan te leggen. Ondernemers kunnen subsidievouchers aanvragen bij ontwikkelingsmaatschappij OostNL.

Geplaatst op: 12-09-2019