Nieuw college zet lopend economisch beleid voort

NIJKERK – Versterken van samenwerking tusen onderwijs en bedrijfsleven, profilering van Nijkerk als Food Production Cluster, investeringen in de aantrekkingskracht van de Nijkerkse binnenstad (maar zonder concessies te doen aan het huidige parkeerbeleid en de parkeertarieven) en de dorpskernen van Hoevelaken en Nijkerkerveen.

Het nieuwe Nijkerkse college zet vooral het bestaande economische beleid voort. Dat blijkt uit het coalitieakkoord ‘Verbinden met Ambitie’ van ChristenUnie/SGP, PRO21 en VVD. Het ‘versterken van de economie (en daarmee de werkgelegenheid) en een aantrekkelijk vestigingsklimaat’ geldt als motto van de economische paragraaf.
Scholing is een woord dat regelmatig terugkomt. Het Food Production Cluster moet zich vooral richten op praktische zaken, zoals de aansluiting tussen onderwijs en lokale arbeidsmarkt. Nijkerk gaat gerichte scholing stimuleren om in de vraag naar werknemers van bedrijven in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen te voldoen. Er komt bovendien een scholingsprogramma voor werkelozen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De meeste ideologische sturing zit ook mede op dit vlak. Het college wil bedrijven stimuleren om meer mensen met bijvoorbeeld een arbeidsbeperking aan te nemen. Ook ‘moeten’ ondernemers aan de slag met duurzaamheid. Nijkerk wil namelijk in 2035 energieneutraal zijn. Eerste stap daar naartoe is een routekaart (2019) en een actieprogramma (2020). ‘Duurzaamheid biedt volop kansen voor economische ontwikkeling’, stellen de coalitiepartijen. Mede daarom gaat Nijkerk initiatieven stimuleren die bijdragen aan een circulaire economie.

Verder op de agenda: ruimte voor evenementen, een breed recreatieaanbod en een impuls voor de verbinding tussen het Randmeer en de binnenstad. Verder gaat Nijkerk meedenken met boeren die duurzamer en diervriendelijker willen ondernemen. Ook komt er ruimte in het buitengebied voor nieuwe bedrijvigheid in bestaande gebouwen.
Met Mariëlle Broekman-van der Pers krijgt Nijkerk opnieuw een vrouwelijke wethouder op Economische Zaken. Broekman studeerde rechten aan de Universiteit Leiden en werkte daarna als manager in de uitzendbranche en verzekeringssector. Sinds 2001 adviseert ze als zelfstandig coach en interim manager bedrijven en overheden op het gebied van management, bedrijfsvoering en verandertrajecten. Tussen 2010 en 2014 zat ze al namens de VVD in de gemeenteraad.

Geplaatst op: 20-06-2018