Motorvrienden op ICT-missie in het mkb

Ze waren wereldwijd verantwoordelijk voor complexe ICT-netwerken van multinationals en willen nu de oplossingen van die grote spelers binnen bereik van mkb-bedrijven brengen. Motorvrienden Wim Koopman en Peter Sminia zijn op een missie met hun snelgroeiende bedrijf SilverCloud Computing.

Nadenken over de toekomst van je bedrijf? Dat kun je natuurlijk doen in een hutje op de hei. Maar Wim Koopman en Peter Sminia van SilverCloud Computing pakken het liever anders aan.
Helm op, motor uit de schuur en vol gas de polder in voor een ‘koue klauwenrit’. Kop in de wind, blik op de horizon.Geen betere plek om je gedachten op een rij te krijgen. Of een weekje Europa in en dan tijdens de stops een beetje ouwehoeren. Waarna aan tafel soms ineens een scherp idee of nieuw inzicht ontstaat.

Zelfspot
Het tekent de zakelijke relatie tussen Wim Koopman en Peter Sminia. Al 25 jaar vrienden, in een grijs verleden collega’s bij een groot internationaal IT-bedrijf en tegenwoordig compagnons bij SilverCloud Computing in Nijkerk. Daar dollen ze vrolijk door tijdens het interview. Nemen elkaar regelmatig in de zeik, zijn ook niet vies van een beetje zelfspot.
Zoals wanneer Wim zijn loopbaankeuzes samenvat. Gestart als programmeur ‘ergens in 1893’, daarna de ICT-ladder opgeklommen om uiteindelijk als freelancer te werken voor verschillende opdrachtgevers. “Dat ging heel aardig, terwijl ik het toch niet van mijn looks moet hebben.”

Ondermaats
Maar als het over ICT gaat, zijn ze bloedserieus en op een missie: het mkb helpen aan enterprise-waardige ICT-oplossingen. “Ik heb me jarenlang beziggehouden met complexe netwerken bij grote multinationals. Als je dan kijkt naar hoe bedrijven in het mkb hun ICT organiseren en beveiligen, dan schrik ik soms echt. Ik snap dat de budgetten anders zijn, maar toch. De kennis vanuit enterprise-bedrijven sijpelt nog te weinig door naar het mkb en ICT-dienstverleners die zich op het mkb richten laten af en toe echt steken vallen”, zegt Peter.

Het is – naast de jarenlange vriendschap – een belangrijke reden dat hij instapte toen Wim hem vier jaar geleden vroeg om als compagnon toe te treden tot SilverCloud Computing. Ja, dat was qua klantenkring even omschakelen: van Shell naar de slager om de hoek. “Maar we hebben inmiddels allebei een flinke dosis levenservaring en dan ga je ook anders naar je carrière kijken. Werken voor grote bedrijven in een wereldwijde omgeving is leuk, maar regionaal kunnen we misschien wel meer toevoegen en echt een verschil maken. Dus nee, dit voelt niet als een stap terug.”
Cloudwerkplek en IoT-oplossingen

Met SilverCloud Computing – 12 man sterk, gevestigd aan de Ohmstraat in Nijkerk – bieden ze complete ICT-oplossingen voor mkb-bedrijven en zorginstellingen. Dat begint bij een goed uitgeruste cloudwerkplek onder de naam BrainOnline. Log in en je kan overal en altijd bij je data, applicaties en specifieke bedrijfssoftware.
Daarnaast biedt SilverCloud Computing geavanceerde telefonie-oplossingen. Denk aan een telefonieplatform dat gekoppeld is met je CRM-systeem, de mogelijkheid biedt om gesprekken terug te luisteren en te analyseren en videobellen ondersteunt. Tot slot integreert het Nijkerkse ICT-bedrijf sensortechnologie en Internet of Things-oplossingen (IoT) op een veilige manier in bedrijfsnetwerken.

Water uit de kraan
“Onze visie is simpel: de basisoplossingen moeten werken als water uit de kraan. Daar wil je als ondernemer helemaal niet over nadenken. Dat regelen wij gewoon goed voor je, waarbij we bijvoorbeeld op afstand monitoren hoe je ICT-omgeving presteert en daardoor problemen kunnen zien aankomen”, vertelt Wim. Als je dat op orde hebt, kun je met bedrijven gaan nadenken hoe ICT hun business kan versterken, de productiviteit kan vergroten of kan bijdragen aan meer efficiency in de bedrijfsvoering. Maar dan wel op een verantwoorde en veilige manier. Peter: “Mkb-bedrijven beseffen niet hoe kwetsbaar ze zijn. Medewerkers hebben tegenwoordig allemaal meerdere devices, we bedienen de verlichting en beveilingscamera’s vanaf onze smartphone en stoppen sensoren in onze machines en voertuigen; in de nabije toekomst zal een beetje mkb-bedrijf zo 50 tot 80 digitale toegangspunten hebben die allemaal aan elkaar geknoopt zijn. En dat systeem is zo sterk als de zwakste schakel.”

SilverCloud Computing helpt mkb-bedrijven om die netwerkbeveiliging weer op orde te krijgen, waarbij het gebruikmaakt van technieken die dus door grote multinationals al jaren worden toegepast. Daarbij kun je nadenken over accessmanagement en microsegmentering: welke apparatuur mag met elkaar praten in een bedrijf en hoe controleer je dat?

Beheerst groeien
De komende jaren willen de twee ondernemers de regionale positie van SilverCloud Computing verder versterken. Met de overname van Brainwork Systems B.V. uit Putten werd eerder dit jaar al een grote stap gezet. Daarmee verdubbelde het personeelsbestand en groeide de klantenkring. Die groei is echter geen doel op zich, benadrukt Wim. “We hebben allebei al gewerkt in grote organisaties en daar alles gezien. Wat ons nu drijft is om een bedrijf neer te zetten dat echt waarde toevoegt, de wereld een kleine beetje beter maakt. Dat klinkt misschien een beetje clichématig, maar ik vind oplossingen belangrijker dan omzet. En laten we eerlijk zijn: er moet natuurlijk ook een beetje tijd over blijven om motor te rijden…”

www.silvercloudcomputing.nl

Geplaatst op: 24-10-2019