Miljoenen voor aanpak files rond Hoevelaken

NIJKERK – De grootscheepse metamorfose van knoopppunt Hoevelaken is weer een stap dichterbij, nu verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen haar handtekening heeft gezet onder het ontwerp-Tracébesluit.

De werkzaamheden starten als alles volgens planning verloopt in 2021 en duren twee jaar. Om verkeersoverlast en files tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken, wordt straks zoveel mogelijk vanaf werkterreinen aan de buitenzijde van de weg gewerkt.

Het nieuwe knooppunt krijgt de vorm van een ‘kom’. Het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het verkeer dat moet afslaan. Verder worden de snelwegen A28 en A1 op veel plekken breder. Zo krijgt de A28 tussen Amersfoort en Amersfoort-Vathorst aan beide kanten vier rijstroken en wordt het gedeelte tussen Amersfoort-Vathorst en Nijkerk verbreed naar 2×3 rijstroken.

Knooppunt Hoevelaken en de snelwegen A1 en A28 rond het knooppunt lopen binnen en buiten de spits regelmatig vast. Het knooppunt staat in de File Top 50 op plek 8, 17 en 34. De economische schade bedraagt volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) miljoenen euro’s per jaar. De organisatie is dan ook blij dat het knooppunt eindelijk op de schop gaat.

Daarmee is een bedrag van in totaal 774 miljoen euro gemoeid. De plannen liggen van 4 oktober tot en met 14 november 2018 ter inzage op het Nijkerkse gemeentehuis. Ook vond er 18 oktober een informatiebijeenkomst plaats in De Schakel in Nijkerk.

Geplaatst op: 25-10-2018