Liquiditeitsproblemen door corona: neem zelf de regie

De samenleving en daarmee ook de economie staan op hun kop. Het coronavirus heeft een invloed die ongekend groot is. Juist in deze periode is het van belang om zelf aan het roer te gaan staan. Een belangrijk middel daarbij is de liquiditeitsbegroting.

Het maken van een liquiditeitsprognose is een absolute must. Dit kan inzicht geven in de termijn waarop een onderneming in betalingsproblemen kan komen, omdat er onvoldoende inkomende kasstromen worden verwacht. Maak inzichtelijk welke vaste kosten de komende periode leiden tot een uitgaande kasstroom (betaling). Hou daarnaast rekening met eventuele investeringsverplichtingen die zijn aangegaan en rente en aflossing die je aan financiers moet betalen.

Wat kan ik zelf doen om mijn liquiditeitspositie direct te verbeteren?
Wanneer de eerste analyse is afgerond is het zinvol om een plan van aanpak te maken om je eigen liquiditeitspositie te bewaken en te verbeteren. Een aantal belangrijke handvatten daarbij zijn:

Debiteurenbeheer.
Stuur op een actief debiteurenbeleid.

Onderhanden projecten.
Overleg met je opdrachtgevers over de betaling van de onderhanden projecten. Tussentijdse facturering of het doen van aanbetalingen behoren wellicht tot de mogelijkheden.

Factureringsproces.
Optimaliseer het factureringsproces. Stuur aan op een korte periode tussen het leveren van goederen en/of diensten en het opmaken van de factuur. Factureer ook kleinere bedragen en voorkom verzamelfacturen.

Voorraadbeheer.
Maak een inschatting van het benodigde voorraadniveau. Het is de vraag of de normale inkoopvolumes noodzakelijk zijn. Maak daarnaast goede betalingsafspraken met de leveranciers.

Crediteurenbeheer.
Ga na of het maken van de verschillende kosten noodzakelijk is. Daarnaast is het zinvol om de gemaakte betalingsafspraak te beoordelen. Betaal niet eerder dan afgesproken (of wettelijk bepaald). Zijn de betalingstermijnen te krap? Ga dan direct in overleg over de betalingsvoorwaarden.

Hoe verder?
Geven de uitkomsten van de liquiditeitsbegroting reden tot zorg of lukt het niet om de begroting op te stellen? Ga dan in overleg met je adviseur of Alfa. Zij kunnen helpen bij het maken van een plan van aanpak: welke maatregelen kun je treffen om de impact van corona te minimaliseren?

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs

www. alfa.nl