Kleine ondernemers en zakelijke verzekeringen

Als kleine zelfstandige of zzp’er is het niet iets waar je als eerste bij stil staat: risico’s en verzekeringen. Toch zie ik in de praktijk regelmatig dat er eerst iets vervelends moet gebeuren voordat ondernemers ervaren wat wel en niet onder de privé-polissen verzekerd is.

Heel vervelend. Dat geldt overigens ook als je heel kleinschalig onderneemt vanuit je eigen woning. Als je bijvoorbeeld de voorraad van je webshop in je huis bewaart. Of de gereedschappen van je klussenbedrijf. Die spullen vallen niet onder je privé-inboedel. Hiervoor is een aparte verzekering nodig, de inventarisverzekering. Je verzekert je spullen hiermee tegen brand, inbraak en waterschade. Dat kost echt geen kapitalen, maar je moet het wel even regelen. Gaat het om heel kostbare spullen dan moet je mogelijk extra beveiliging regelen, maar meestal is dat niet nodig. Heb je als kleine ondernemer je kostbare gereedschap in de (bestel)auto laat liggen en is die opengebroken of gestolen? Daar is een speciale verzekering voor, de eigenvervoerverzekering. Hiermee ben je naast inbraak en diefstal ook verzekerd tegen schade door brand of een aanrijding als je spullen in de (bestel)auto worden vervoerd. Een inventarisverzekering dekt namelijk alleen de schade zolang je spullen in je huis aanwezig zijn.

En dan is er nog het aansprakelijkheidsrisico…
Dat kan om nog veel grotere bedragen gaan. Als een product dat jij via je webshop hebt geleverd niet goed blijkt te werken en iemand loopt daardoor bijvoorbeeld letsel op, kan dat flink in de papieren lopen. Of als een door jou voor een klant gebouwde website door een klein foutje bij het bouwen toch niet zo veilig blijkt te zijn als je had beloofd. En een hacker klantgegevens van je opdrachtgever bemachtigt, kan dat een flinke schadeclaim met zich mee brengen. Je particuliere aansprakelijkheidsverzekering verzekert deze betaalde activiteiten niet.

Neem de tijd om je er in te verdiepen. Dat hoeft niet veel tijd te kosten. Wil je je hier helemaal niet in verdiepen? Bel dan met onze MKB-adviseur Martin Tingen (06-53299511) en laat je bijpraten over de risico’s die je als kleine ondernemer loopt. Of je die dan ook wilt verzekeren bepaal je zelf. Maar dan is het in ieder geval een bewuste keuze en overkomt het je niet.

Leendert Verduin is vestigingsmanager bij Univé Nijkerk. Vragen? Bel met 088-1815000 of stuur een mail naar leendert.verduin@unive.nl

www.univé.nl

Geplaatst op: 05-03-2018