‘Kijk eens door de ogen van de klant’

NIJKERK – Wel eens door de ogen van de klant naar je bedrijf gekeken? Dat kan je veel opleveren, weet Alex Drost van FIER architecten uit ervaring. Hij ontwierp zijn eigen woning en werd daardoor een nog beter architect.

De opdracht was duidelijk, maar verre van eenvoudig. Realiseer twee woningen op een uniek gevormde hoekkavel, die eigenlijk bedoeld is voor één woning. “De wens was namelijk om met ons gezin naast mijn zwager en zijn vier jonge kinderen te wonen”, vertelt Alex Drost. “Niet alleen leuk, maar ook praktisch omdat we hem zo kunnen bijstaan in de zorg.” De beperkte ruimte op de kavel vroeg het uiterste van de creativiteit van de mede-eigenaar van FIER architecten. De oplossing werd gevonden in twee haaks gepositioneerde vrijstaande, geschakelde woningen. Het ontwerp is typisch FIER, aldus Drost. “Dat herken je niet aan de vorm of de materialen, maar aan de manier waarop het ontwerp past in de omgeving. Tussen de bestaande bebouwing was een standaard twee-onder-een-kap uit de toon gevallen. Daarom kozen we er voor om niet de hoogte in te bouwen, maar naar beneden. De grond in.”

Meerdere opdrachtgevers
Gevaar van een ondergrondse verdieping is dat deze snel donker kan worden. Daarom koos Drost voor een unieke oplossing. Een grote, verdiepte patio die de benedenverdieping van beide woningen voorziet van direct daglicht en tegelijk dient als tuin van één van de woningen. “Bijkomend voordeel is dat de slaapkamers, die op de benedenverdieping gesitueerd zijn, ’s zomers koel en altijd heerlijk rustig zijn. Omdat je vrijwel geen omgevingsgeluid hoort.”

Als doorgewinterd architect is Drost gewend om de wensen van de klant te vertalen naar een sterk en doordacht ontwerp. Daarbij is de wisselwerking tussen Drost en compagnon Willem-Alex Jansen van grote meerwaarde. “We fungeren als klankbord voor elkaar en vullen elkaar qua stijl en visie perfect aan. Doorgaans dragen we de klant verschillende ontwerpopties aan, zodat die een gedegen keuze kan maken. Als je dan ineens aan de andere kant van de tafel zit en zélf die knopen moet doorhakken, is het simpel gezegd even wennen”, lacht Drost.
“Bovendien had ik niet één maar meerdere opdrachtgevers. Van mijn vrouw en zwager tot onze kinderen. Gelukkig maar, want als architecten de vrije hand zouden krijgen zouden ze in bijna museale ruimtes wonen. Dankzij mijn familie zijn de woningen niet alleen mooi en praktisch, maar ook huiselijk geworden. Toch kan ik een project als deze iedereen aanbevelen. Door je te verplaatsen in de klant, krijg je nog beter inzicht in de afwegingen die gemaakt moeten worden en hoe de klant jouw dienstverlening of proces ervaart. We kunnen onze opdrachtgevers beter begeleiden bij het maken van keuzes omdat we in hun schoenen hebben gestaan.”

www.fierarchitecten.nl

JIB7940