Kantoor onderverhuren?

Je zit al een tijdje in een kantoorpand. Bevalt goed, maar er staan nog wel een paar ruimtes leeg. Mag je die dan onderverhuren om zo je huisvestingskosten terug te dringen?

Die vraag krijg ik af en toe van ondernemers in Nijkerk. Het antwoord is niet zo simpel te geven. In de wet staat weliswaar dat je een bedrijfsruimte mag onderverhuren, maar vastgoedeigenaren nemen vaak een clausule in het huurcontract op waarin staat dat je daarvoor toestemming nodig hebt.

Weigering
Je raadt het al: die toestemming krijg je in de praktijk niet zo snel. Vastgoedeigenaren staan hierin juridisch gezien sterk. Ze mogen onderverhuur bijvoorbeeld weigeren als ze twijfels hebben over de financiële gezondheid of reputatie van de onderhuurder die jij op het oog hebt. Ook de onderverhuurafspraken kunnen reden zijn voor een weigering. Vraag je te weinig huur? Dan kan dat er bijvoorbeeld voor zorgen dat de waarde van het pand daalt en dat wil een vastgoedeigenaar logischerwijs niet.
Al met al valt het dus niet mee om op eigen houtje een kantoorpand dat niet van jezelf is onder te verhuren. Dat geldt trouwens ook voor bedrijfsruimtes en winkels. Alleen als afwijzing van je verzoek volgens de rechter écht onredelijk is, maak je een kans. Maar goed, dan moet je wel vaak eerst langs de rechter om dat voor elkaar te krijgen.

Win-win
Mijn advies? Ga een open gesprek met de eigenaar van je kantoorpand aan. Leg uit dat je ruimte over hebt en dat je zoekt naar een oplossing waar iedereen beter van wordt. Per slot van rekening is er nog altijd een overschot aan kantoorruimte en kun jij er ook voor kiezen om te verkassen. Ook de eigenaar van het pand heeft dus belang bij een oplossing.
Neem samen door welke huurders acceptabel zijn en stel een goed onderverhuurcontract op. Houd daarbij in ieder geval dezelfde termijnen aan als in jouw eigen huurcontract. Anders moet jij straks eerder het kantoor uit dan je onderhuurder en dat kan je op een schadeclaim komen te staan. Denk ook aan andere opties dan onderverhuur. Misschien staat de eigenaar van jouw pand wel open voor aanpassingen aan het huurcontract. Denk aan een lagere huurprijs of het feit dat je minder meters gaat huren en de vastgoedeigenaar zélf de overige ruimtes probeert te verhuren.
Uiteraard denk ik graag met je mee over de mogelijkheden en kan ik je adviseren over bijvoorbeeld de hoogte van de huur en andere contractvoorwaarden. Of schakel ons in voor heronderhandelingen met betrekking tot jouw eigen huurcondities.

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 05-09-2017